Ve volbách do Senátu ČR, které proběhnou 2. a 3. října, se o senátorské křeslo ve zlínském obvodě číslo 78 uchází sedm kandidátů. Mezi nimi i světově uznávaný oční chirurg Pavel Stodůlka. V případě svého zvolení by se mimo jiné chtěl věnovat i podpoře vzdělávání.
Pavel Stodůlka se oční chirurgii věnuje přes 30 let. Mnoho let také vyučuje na lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Má za sebou téměř tisícovku přednášek na českých i zahraničních odborných kongresech s mezinárodní účastí a vyučuje zahraniční lékaře moderní oční operace. V případě zvolení by svými praktickými zkušenostmi rád přispěl i k modernizaci vzdělávání. „Ze své praxe vyučujícího na lékařské fakultě Karlovy univerzity vnímám, jak důležité je kvalitní a dostupné vzdělání, které nebazíruje na učení se nekonečného množství informací, ale rozvíjí přemýšlení a motivuje studenty. Mám se vzděláváním praktické zkušenosti a myslím, že je v Česku na dobré úrovni. Přesto vidím prostor pro zlepšení. Výukové postupy jsou na mnoha školách zastaralé. Memorování kvanta učiva nazpaměť je neefektivní a ve studentech mnohdy ubíjí chuť i kreativitu. Moderní vzdělávání na základních, středních i vysokých školách by mělo být o rozpoznání a rozvíjení přirozeného talentu,“ řekl Pavel Stodůlka.
Na vzdělání je závislý jak rozvoj regionů, tak budoucnost celé země. „Rád bych podpořil vysokoškolské, středoškolské i učňovské vzdělávání. Mít dostatek akademických odborníků a specialistů je sice důležité, nesmíme však opomenout učiliště, která vychovávají zručné řemeslníky a další profese, na které se v posledních letech mnohdy zapomíná. Kvalitních řemeslníků je v Česku nedostatek a je potřeba mladé lidi získat pro tyto profese. Současná generace nemá příliš chuť se řemeslům učit. Celý národ ale přece nemůže sedět za klávesnicemi počítačů. Je důležité mladé lidi motivovat ke studiu na odborných školách. Je potřeba mít špičkové specializované odborníky s akademickým vzděláním, aby se Česko posouvalo kupředu, abychom inovovali a vyvíjeli nové technologie. Ale šikovní řemeslníci zase pro společnost tvoří reálné, hmatatelné hodnoty. Aby společnost dobře fungovala, je třeba udržet rovnováhu,“ uvedl Pavel Stodůlka.
Budoucnost vidí nestranný kandidát také v rozvoji online výuky. „Epidemie covid-19 poukázala na potřebu moderních technologií ve výuce. Můžeme se na situaci dívat jako na příležitost. Věřím, že z této zatěžkávací zkoušky nakonec můžeme i těžit, co se modernizace školství týče. Myslím, že metoda online výuky se bude nadále rozvíjet a pomůže studentům překonat různé dočasné překážky. V době omezeného cestování využíváme metodu online kongresů v rámci vzdělávání lékařů. Věřím, že to tak nezůstane navždy, protože osobní kontakt je nenahraditelný, ale přesto se online výuka kvůli pandemii více rozšíří,” vysvětlil Pavel Stodůlka.
Podle Pavla Stodůlky má velký význam celoživotní vzdělávání. Vedle zlepšení platových podmínek pedagogů by se rád zaměřil i na jeho podporu. „Kvalitní vzdělávání by bez schopných učitelů, profesorů a mistrů neexistovalo. Je to nejen záslužná profese, ale především náročná. Vyučující si zaslouží uznání celé společnosti, stejně jako odpovídající odměnu za svou práci. Jako lékař se vzdělávám po celý svůj život a velmi rád se setkávám s mladými, nadšenými studenty. Těší mne, že mě studenti zvolili mezi nejoblíbenější učitele lékařské fakulty. Velmi mě však také těší zájem lidí středního věku a seniorů, kteří chtějí dále rozvíjet své znalosti na univerzitách třetího věku nebo ve vzdělávacích kurzech. Chuť se vzdělávat zkrátka není a neměla by být omezena věkem a už vůbec ne financemi,“ uzavřel Pavel Stodůlka.