V srpnu evidovaly úřady práce 279 078 uchazečů o zaměstnání. V meziročním srovnání jejich počet vzrostl o více než 36 procent. Nalézt práci je nyní těžší, ovšem přibývá způsobů, jak hledat. Lidem, kteří se stále spoléhají jen na inzeráty, mnoho možností uniká.

Tip 1: POPTÁVKA U PŘÁTEL

„Jsou desítky cest hledání práce. Reakce na inzerci je jen střípek, ale většina lidí od školy nic jiného nezná. Přitom škála způsobů, jak firmy nabírají pracovníky, je velmi široká. Ať už jde o pořádání komunitních akcí a seznamování se s novými lidmi, podporu studentských projektů, nebo podněcování stávajících zaměstnanců v doporučování svých známých. To by si měli uchazeči o práci uvědomit a adekvátně rozšířit svůj záběr, jak a kde práci aktivně hledat. Nebát se třeba zavolat svým bývalým kolegům a přátelům, pozvat je na kávu a probrat s nimi vlastní situaci a co mohu nabídnout,“ poukázala kariérová poradkyně projektu Samsung Tvoje šance #futureskills Petra Drahoňovská.

Tip 2: AKTIVNÍ OSLOVENÍ FIRMY

Klasickému inzerátu ale ještě neodzvonilo. Kromě pracovních portálů firmy inzerují pracovní příležitosti na svých webech, sociálních sítích, specifických zájmových webech a ve facebookových skupinách. „Ovšem ani pro firmy není inzerát pokaždé ta nejlepší možnost, jak hledat, také zaměstnavatelé rozhodně pracují s doporučeními, takzvanými referrals, nebo s dalšími způsoby kontaktu s uchazeči, než je inzerce. Lidé, kteří vystoupí ze své komfortní zóny a sami aktivně osloví pro ně sympatickou firmu, se obvykle setkají se vstřícnou reakcí. Stejně tak funguje navazování kontaktů na různých profesních událostech, vzdělávacích akcích a konferencích. Kdo má obavy z osobních setkání, může si podobný networking vytvářet i virtuálně na profesních sítích typu LinkedIn. U pozic jako prodavači, řidiči nebo barmani je zase nejjednodušší vzít kupičku vytištěných CV a prostě zaklepat osobně na dveře,“ uvedla Petra Drahoňovská.

Tip 3: ZKUŠENOSTI ZE STÁŽÍ

Podíl nezaměstnaných osob v Česku činil v srpnu 3,8 procenta. Z toho bylo bez práce 10 201 absolventů. „Zvlášť pro studenty bez zkušeností, ale nejenom pro ně je důležité budovat osobní marketing na internetu. To znamená psát o svých projektech, jak a v čem se vzdělávám, o odborných akcích, kterých se účastním, kde pomáhám jako dobrovolník, to vše zveřejňovat na sociálních sítích. Pokud má člověk vyhlédnutou konkrétní firmu, ve které by chtěl pracovat, lze jí nabídnout dobrovolnickou spolupráci nebo stáž, to se pak může proměnit v zaměstnání nebo dobré reference pro další hledání,“ doporučila Petra Drahoňovská.

Tip 4: ZAPOJENÍ DO PROFESNÍCH SÍTÍ

Na moderním trhu práce, v oblastech obchodu, managementu, marketingu, informačních technologií a mnoha dalších, je internetový obraz člověka stále důležitější. „Jen tak se můžeme odlišit od ostatních. Pro mě jako marketéra je práce na osobní značce stěžejní a často se jí věnuji. Nejtěžší je definovat si hned na začátku, kdo jsem a jak chci, aby mě ostatní vnímali. Rád bych dál rozvíjel osobní značku tvorbou obsahu na síti LinkedIn, abych se představil marketingovému světu a ukázal, proč by mě měli poznat,“ míní Šimon Zlejší, jeden z devíti účastníků rozvojového projektu Samsung Tvoje šance #futureskills. V bezmála ročním intenzivním programu, který připravuje mladé Čechy a Slováky na práci v 21. století, je tvorba osobní značky stěžejním tématem.

Tip 5: PRÁCE NA DÁLKU

Do hledání práce však stále mnohým uchazečům zasahují demografické podmínky a rozdílné příležitosti v regionech. Nejvyšší nezaměstnanost panuje v Moravskoslezském kraji (5,5 %), Ústeckém kraji (5,4 %) a v Karlovarském kraji (5,2 %), naopak nejméně nezaměstnaných na počet obyvatel mají v Pardubickém kraji (2,7 %) a Jihočeském kraji (2,8 %). Lépe než Praha s 3,3 procenta si vedou ještě kraje Královéhradecký (3,0 %), Vysočina (3,1 %) a Zlínský (3,0 %). „Být vázaný místem je jistě na pracovním trhu nevýhoda a Češi obecně se za prací neradi stěhují. Na druhou stranu onemocnění covid-19 a opatření s ním spojená celému světu ukázaly, že práce na dálku může fungovat i tam, kde dřív nebyla běžná. Už se netýká jen IT specialistů, ale všech, kteří svoji profesi dokázali překlopit do on-line světa – ve videích, e-shopech, prezentacích, přednáškách. I takový cvičitel jógy může dnes podnikat on-line. Díky tomu a silné osobní značce na internetu se možnosti každého člověka rozpínají nejenom po celé republice, ale i do zahraničí,“ potvrdila Petra Drahoňovská.

V tiskové zprávě byla využita data MPSV: Měsíční nezaměstnanost – vývoj na trhu práce pro vybrané kraje a ČR.