Na českých středních školách letos v programu JA Studentská firma vzniklo 256 nových studentských firem. Deset nejlepších, které se představily na soutěžním veletrhu JA EXPO v Praze, se nyní utká v národním finále 19. května o titul STUDENTSKÁ FIRMA ROKU 2022.
Příležitost stát se skutečným byznysmenem tento školní rok opět využilo tisíce středoškoláků. Jejich produkty a služby mají nápad, sociální kontext a obchodní potenciál. Zkušenosti, které v reálném byznysu studenti získají, fungují jako efektivní příprava na pracovní trh. „Mladí lidé jsou v programu kreativní a mají inovativní nápady, po jeho skončení umí vytvořit profesionální loga, weby, e-shopy, prezentace, videa, výroční zprávy i mediální výstupy. Naučí se odpovědnosti, pracovat v týmu i prezentovat se na veřejnosti. Vše si za přispění pedagogů a mentorů z praxe musí řešit sami, od samotného podnikatelského nápadu po jeho realizaci a prodej koncovému zákazníkovi. Víme, že zhruba 28 procent účastníků do pěti let po škole rozjede vlastní podnikání, program ale především posiluje dovednosti a schopnosti, které absolventi využijí v jakémkoli zaměstnání a hodí se i v osobním životě,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace Junior Achievement Czech (JA Czech), která vzdělávací program JA Studentská firma organizuje.
Pod vedením svého učitele v září studenti založí reálnou firmu a po osm měsíců se věnují jejímu rozvoji. Na jaře program vrcholí soutěžním veletrhem JA EXPO, kde se suverénní týmy prezentují odborné i laické veřejnosti. 27. ročníku se zúčastnilo se svými prodejními stánky 41 studentských firem. „Zájem o účast na veletrhu je každý rok silná, ale spíš než kvantitu týmů pozorujeme v posledních letech velké zvýšení kvality prezentací. Studenti prokazují ohromnou vůli reagovat na aktuální dění ve společnosti, chovají se udržitelně a svým podnikáním chtějí pomáhat. Při generování zisku myslí na ekologické dopady a samozřejmostí je věnovat část zisku na charitu. Covidové roky také zřetelně posunuly jejich schopnost prodeje on-line – nejméně polovina studentských firem vede své e-shopy a propaguje své produkty na sociálních sítích,“ poukázal Martin Smrž.
Na veletrhu JA EXPO se začátkem dubna studentské firmy poměřily v pěti hlavních a pěti volitelných kategoriích. Jejich vítězové automaticky postupují do národního finále STUDENTSKÉ FIRMY ROKU 2022. Nejlepší studentská firma bude zastupovat Česko v letním evropském finále JA GEN-E v Estonsku.
Top 10 JA Studentských firem letoška:
- Belle – výroba kosmetických výrobků z měsíčku lékařského (Obchodní akademie Prostějov)
- BeSchmexi – prodej oblečení s vlastním nebo zakázkovým designem (Střední škola automobilní a informatiky, Praha)
- Booder company – výroba a prodej binderu, který stahuje prsa transgender klukům (Střední průmyslová škola dopravní, Praha)
- Botelo – prodej dekorací vyrobených z nevratných použitých skleněných lahví (Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové)
- Cool hůl – elegantní doplněk či opora – hůl na míru, podle představ zákazníka (Střední škola a vyšší odborná škola umělecká a řemeslná, Praha)
- Eco it – aplikace na třídění odpadu pomocí recyklačních symbolů (SOŠ Hranice)
- Herbaneos – poznání přírody z krásné perspektivy (Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava)
- Královské sezení – podsedáky přizpůsobeny na školní židle (Gymnázium, Kojetín)
- Relivio – motivační a seberealizační zápisník, který majitele povede na cestě za lepším JÁ (Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové)
- Seen – designové reflexní prvky (Gymnázium, Ostrava-Hrabůvka)