Letošní školní rok vzniklo v programu pro středoškoláky JA Studentská firma rekordních 288 nových podniků. Do finále 11. května v Praze postoupila desítka z nich. Vítěz získá titul JA Studentská firma roku 2023 a možnost reprezentovat Česko na evropském finále studentských firem v tureckém Istanbulu.
Deset finalistů vybrala odborná porota z takřka padesátky vystavovatelů na veletrhu JA Expo v Praze. V přízemí Galerie Harfa studenti nabídli své zboží běžným zákazníkům i hodnotícím byznysmenům a zájem byl veliký, řada stánků měla už před polednem vyprodáno. „Některé studentské firmy dokáží svou činností prosazovat témata, která mezi mladými rezonují. Loni se JA Studentskou firmou roku stala Booder company s tzv. binderem – stahovacím prádlem pro transgender kluky. Letos vybojovala finálovou účast v programu studentská firma Cap-it, která uvedla na trh gumičku do vlasů, sloužící zároveň jako ochrana proti nechtěné intoxikaci pití na večírku. Častým cílem studentských firem bývá také rozvoj vzdělávání, například ve finanční gramotnosti, ať už pomocí aplikací, nebo klasických her,“ popsal Martin Smrž, ředitel nevládní organizace Junior Achievement Czech (JA Czech), která vzdělávací program JA Studentská firma v Česku realizuje.
Nabídce studentských firem v prodejních stáncích na JA Expo vévodila přírodní kosmetika a zdravé dobroty, zákazníky ale lákaly i méně tradiční produkty jako obrazy mladých umělců, lapače snů, naučné deskové hry, dřevěné skládačky, dárky z pryskyřice nebo ekologické čističe do domácnosti. „Společným znakem většiny studentských firem bývá sociální cítění a udržitelná výroba. Mezi finalisty se také umístila studentská firma Monst, která přišla s nápadem prodeje rostlin Monstera Monkey Mask a na názvu pralesních květin také založila firemní strategii – část peněz z každého prodeje jde na podporu opiček,“ poukázal Martin Smrž.
Nastartovat reálný byznys trvalo středoškolákům jen pár měsíců. Pro mnohé to byl první střet s reálným pracovním trhem. „Učení jde mladým lidem nejlépe praxí. Pod vedením svých pedagogů studenti získali povědomí o fungování firem, přemýšleli o výrobě, organizovali prodej, sami komunikovali s externími dodavateli, zdokonalili své marketingové i prezentační dovednosti, práci v týmu a podobně. Spousta studentských firem má svůj e-shop. Od září do března toho studenti zvládnou opravdu hodně, navíc se mohou se svou firmou účastnit dalších motivačních soutěží v programu, třeba o nejlepší logo a promo video, a průběžně se na základě zpětných vazeb od odborníků zlepšovat,“ uvedl Martin Smrž.
Na veletrhu JA Expo se mezi prodejními stánky pohybovalo také 70 odborných porotců. Na základě jejich hodnocení byli v závěru akce slavnostně vyhlášeni vítězové v 10 různých kategoriích. Ti se stali finalisty programu JA Studentská firma a 11. května se utkají o titul JA Studentská firma roku 2023.
Top 10 JA Studentských firem letoška:
– Benevia, ekologické čisticí prostředky a dárkové předměty z pryskyřice (OA a JŠ, Písek)
– BG Production, desková hra „Finance hrou“ (Obchodní akademie Prostějov)
– Cap- it, scrunchie gumička do vlasů s ochranným povlakem, který brání před intoxikací nápoje (OA, SOŠ a JŠ Hradec Králové)
– Gymspace, sociální aplikace, která spojuje lidi se zájmem o fitness (SPŠ Brno, Purkyňova)
– Monst, prodej pokojových květin Monstera Monkey Mask (Gymnázium Jana Blahoslava Ivančice)
– Plantiful, aplikace usnadňující péči o rostliny (SPŠ Brno, Purkyňova)
– Probon, cukrovinky bez „strašáků“ ve složení (OA, SOŠ a JŠ Hradec Králové)
– ŠIŠIGAMI, dřevěné hračky, které rozvíjejí jemnou motoriku (Matiční gymnázium, Ostrava)
– Tož co fčil?, naučně-zábavná desková hra zaměřená na slovácké tradice (OA, VOŠ a JŠ, Uherské Hradiště)
– Veduta, prodej obrazů a jiných uměleckých výrobků od mladých umělců a studentů uměleckých škol (OA Heroldovy sady, Praha 10)