Úroveň znalostí žáků v matematice celosvětově klesá. Dnešní děti nejsou hloupější, spíš jsou některé „línější myslet“, upozorňují učitelé. Za pravdu jim dávají výsledky národní soutěže IT-SLOT, která každoročně prověřuje osmáky a deváťáky v testech z informatiky a logických úloh. Začátkem listopadu proběhne na základních školách v Česku už 15. ročník.
Loni se celostátního klání IT-SLOT zúčastnilo bezmála 14 tisíc žáků ze tří set škol napříč Českem. Název soutěže poukazuje na Systém Logických OTázek, které se v testu dotýkají dvou oblastí – informatiky plus matematiky a logiky. Trend posledních let je podle organizátorů zřetelný – v „rychlých“ IT otázkách teenageři obvykle vynikají, na složitějších úlohách, vyžadujících víc času, ale pohoří. „Žáci 8. a 9. tříd prokazují velmi dobrý přehled a znalosti v IT, umí určit význam důležitých pojmů z oblastí hardwaru i softwaru, orientují se v on-line prostředí a znají světové osobnosti z oboru. Nad těmito odpověďmi nemusí dlouze přemítat, informace vědí z článků, doslechu nebo díky osobnímu používání technologií a v testu jednoduše zaškrtnou správnou možnost, která jim hned vytane na mysli. U matematických otázek, vyžadujících bystrost a logické myšlení, jsou jejich výsledky jednoznačně horší,“ poukázal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).
Klesající matematické znalosti patnáctiletých dětí obecně potvrzuje mezinárodní šetření PISA 2022 (The Programme for International Student Assessment). Čeští žáci v něm v oblasti matematiky dosáhli nejnižšího skóre za posledních 20 let výzkumů. Ve srovnání s rokem 2012 se podíl českých žáků, kteří v matematice nepřesáhli „úroveň způsobilosti“, zvýšil o čtyři procenta. „Je třeba zdůraznit, že podobný pokles úrovně matematické gramotnosti sledují ve většině z 81 testovaných států a oproti průměru Češi ve výsledcích stále vyčnívají, zvlášť v geometrii a kategorii formulování, která označuje schopnost převést reálný problém do matematického modelu. Za rozšířeným trendem nižších matematických schopností žáků po celém světě stojí mnoho faktorů a jedním z nich je i pandemie covidu-19. Důvod vidím také ve ztrátě motivace dnešních mladých se matematiku učit. Nemusíte mít geniální mozek, ale je třeba ho trénovat, tedy řešit různé matematické nebo logické úlohy. A k tomu se dítě bez motivace přemlouvá jen těžko,“ míní Martin Vodička.
Dnešní děti jsou podle ředitele Martina Vodičky stejně chytré jako předešlé generace, změnily se ale způsoby jejich učení. „V ICT znalostech vidíme u nás na škole zlepšující se tendenci a myslím, že je to právě tím, že u technologií si mohou děti spoustu věcí samy vyzkoušet, osahat a prakticky zkoumat. Matematika je na základních a často i středních školách pro žáky spíš v teoretické rovině. Cílem soutěže IT-SLOT je toto prolomit, vzbudit v dětech zájem o matematiku a informační technologie jako takové, jelikož jde přece jen o spojité nádoby. Bez matematiky se žádný programátor neobejde. Učitelům i žákům soutěž zpestří výuku a v neposlední řadě je mohou motivovat i velmi hodnotné ceny pro nejlepší řešitele a jejich školy v podobě moderních tabletů, notebooků či monitorů,“ uvedl Martin Vodička.
Soutěž IT-SLOT je dvoukolová. První kolo proběhne on-line v termínu 5.–12. listopadu. Prezenční finále v učebnách SSŠVT v Praze se uskuteční s nejlepšími 50 finalisty 11. prosince. Registrace škol a jejich reprezentantů je možná na webu soutěže do 11. listopadu.