Ekologie a bezobalové nákupy jsou tématem pro stále víc Čechů. I díky tomu se český vynález z 20. let minulého století stává opět hitem. Síťovou tašku vlastní mnoho Čechů a její popularita strmě stoupá.
Od ledna 2018 už Češi k nákupu nedostávají igelitové tašky zdarma. Řetězce místo plastových tašek prodávají papírové nebo vyrobené z přírodních materiálů. Stále větší množství Čechů si pořizuje vlastní tašky – velké oblibě se těší ty síťové. Český patent starý takřka sto let se opět dostává do hledáčku pozornosti zákazníků. „Výroba jedné plastové tašky zabere dvě minuty, než se ale úplně rozloží, trvá to i stovky let. Naopak výroba jedné síťové tašky trvá od 30 minut až po hodinu a půl. Navíc díky pevnosti ji lze používat opakovaně až několik let a následně díky používání převážně přírodních materiálů je rozložitelná nebo ji lze recyklovat. Každá síťovka je ručně šitá podle vlastních registrovaných vzorů, podstatná část tašek se barví ručně v chráněných dílnách,“ přiblížila výrobu majitelka společnosti Česká síťovka Karolína Pechová.
Kouzlo síťové tašky ale nespočívá jen v její výrobě nebo rozložitelnosti, jde zejména o její trvanlivost. „Člověk ji může nosit několik let, našim babičkám vydržela jedna síťovka třeba celý život. Pokud síťovce povolí oko, dá se sešít, je pratelná a unese kolem 15 až 20 kilo, záleží samozřejmě na velikosti. Ty největší síťovky z naší nabídky jsou testovány na mnohem větší zátěž,” doplnila Karolína Pechová.
Síťovka starším lidem často evokuje dřívější éru socialismu, mladší generace ji ale považuje za retro hit. „V začátcích byli našimi zákazníky zejména lidé, kteří si síťovku kupovali z nostalgie. Postupem času se ale naše cílová skupina rozšířila. Oblíbili si ji i mladí, kterým není lhostejný dopad na životní prostředí, a používáním síťovky eliminují jednorázové obaly. I proto jsme rozšířili portfolio o víceúčelové potravinové a svačinové sáčky, v sekci ‚zerowaste‘ nabízíme i bambusová brčka,“ uvedla Karolína Pechová.
Legendární nákupní taška minulého století se přizpůsobuje době – kromě praktické tašky se z ní stává i módní doplněk. „Aktuálně vyrábíme dvanáct barevných variant z pružné bavlny, z pevného bambusu nebo z umělých vláken. Díky nim se síťovka lehce vejde i do kapsy, s nákupem se ale dokáže roztáhnout do rozměrného vaku. Právě testujeme nový model, který není až tak nákupní taškou jako spíše plnohodnotnou kabelkou. Novinka je speciální tím, že kromě síťovaného těla obsahuje neprůhlednou odepínací kapsu, do níž je možné dát i drobnější předměty. Síťovka se stává módním trendem, nejen taškou na nákup,“ prozradila Karolína Pechová.
Mladí, staří, ženy i muži – síťové tašky nemají zcela vyhraněnou cílovou skupinu zákazníků. Ročně se jich prodají tisíce. „Co se týče složení našich zákazníků, je to překvapivě malý rozdíl – zhruba 60 na 40 ve prospěch žen. Od začátku výroby jsme síťovku nevnímali jako ženskou záležitost a jsem ráda, že to tak vnímají i naši zákazníci. Ženy u nás nejčastěji nakupují klasické síťované tašky z pružné bavlny, pánové mají naopak v oblibě síťovaný batoh. Zájem o nákupní tašky ze síťoviny meziročně stoupá, od roku 2012 jsme jich prodali kolem 700 tisíc,“ uvedla Karolína Pechová.
Velký podíl na prodeji mají objednávky firem. V posledních letech totiž z jejich strany zájem o síťové tašky výrazně roste. Zejména v předvánočním období je poptávka enormní. „I firmy totiž čím dál více smýšlejí ekologicky a jsou společensky odpovědné. Proto roste obliba síťovky jako vánočního dárku pro klienty nebo obchodní partnery. Na síťovku je možné například našít saténovou či bavlněnou etiketu s logem společnosti nebo lze využít další brand nosič. Tím je dřevěný korálek, na který si firma může nechat vygravírovat logo. Dále lze síťovky zabalit do originálního papírového obalu z recyklovaného materiálu, na který si může firma zvolit jakoukoliv grafiku ladící se společností. Samozřejmostí je výroba síťovek ve firemních barvách,“ řekla Karolína Pechová.
Kouzlo síťovky objevují i čeští designéři oděvů. „Aktuálně připravujeme ve spolupráci se dvěma českými designéry kolekci oblečení, které obsahuje prvky síťoviny. A i u oblečení chceme klást důraz na ekologii – na udržitelnou módu a nejkvalitnější materiály – například na trička používáme výhradně bambusový antialergický materiál a počesanou biobavlnu,“ uzavřela Karolína Pechová.