Zapojení studentů do vedlejší hospodářské činnosti středních odborných škol se vyplácí. Škola si komerčními aktivitami vydělá na nadstandardní vybavení učeben a brigádníci z řad žáků se rychle zbaví nálepky „nezkušený a bez praxe“. Naopak, díky práci ve škole si jich rázem všímají i velké firmy.
„Placené brigády nabízíme svým studentům od roku 2001. V začátcích šlo o občasnou výpomoc při vedlejší hospodářské činnosti školy, ale v posledních letech se poptávka klientely natolik znásobila, že běžně zaměstnáváme některé studenty, a to i na 40 až 50 hodin měsíčně. Záleží na zadaných projektech, spolupráce může trvat měsíce, i v době letních prázdnin,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku (SSŠVT).
Ačkoli se jedná o ryze komerční činnost školy, žáci jsou při práci vedeni svými učiteli, kteří jsou mimo vzdělávací instituci profesionály svého oboru. Výhodou brigády ve školní firmě je proto kromě praktických zkušeností také známé prostředí, možnost práce z domova, konzultace zadání a výsledků s učiteli mimo výuku i nadprůměrné platové ohodnocení.
„Na současných zakázkách pracuje pět studentů napříč všemi ročníky a několik našich absolventů. Studenty i absolventy zapojujeme do zakázek na tvorbu webů, aplikací a programování. Podle své pokročilosti se věnují činnostem od naplňování dat až po složitější kódování. Hodinová sazba se odvíjí od schopností brigádníka a vzhledem k oboru jde o nadprůměrné ohodnocení,“ uvedl Martin Vodička.
Absolventi bez praxe vstupují na pracovní trh se znatelným handicapem, proto bývá šíře praktické výuky důležitým faktorem při výběru střední odborné školy. Možnost vyzkoušet si obor v praxi na reálných zakázkách ve školní firmě je lukrativním bonusem, který zahrnuje nejenom konkurenční výhodu na pracovním trhu, ale také, jak potvrzuje ředitel Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček, nezanedbatelné výdělky při studiu.
„Naše škola má rozsáhlou doplňkovou činnost, v rámci které se i žáci učebních oborů podílejí na zakázkách. Jedná se například o malování, sklenářské práce, výrobu nábytku, prodej školních výpěstků ve vlastních květinářstvích a zahradnictvích, prodej adventních věnců, květin na svatby, květinové výzdoby plesů a podobně. Žáci dostávají finanční odměnu za produktivní práci a není výjimkou, že dosahuje výše až několika tisíc za měsíc,“ vyjmenoval Janeček.
Oba ředitelé se shodují, že i díky vedlejší hospodářské činnosti škol si mohou dovolit nadstandardní vybavení pro praktickou výuku a jeho modernizaci. Zvlášť v oboru IT je schopnost pravidelně inovovat technologické zázemí školy nezbytná.
„Máme 350 studentů a osm moderně vybavených učeben informačních technologií. Do školní sítě je připojeno více než 200 počítačů, každý student a učitel má svůj e-mail a úložiště s možností přístupu nejen ze školy, ale i z domova. V posledních dvou ročnících stráví studenti u počítačů téměř polovinu výukových hodin. Vybavení odborných učeben ICT je každým rokem obměňováno tak, aby plně vyhovělo rychlému tempu hardwarového a softwarového rozvoje. Jen to nám umožňuje prakticky vyučovat všechny oblasti, které obor IT přináší, a zisk z vedlejší hospodářské činnosti se na rozvoji školy velkou měrou podílí,“ podotkl Martin Vodička ze SSŠVT, kde výše ročního školného činí 19 500 korun.
Pro talentované žáky pak školní firmy znamenají cenný odrazový můstek do úspěšného pracovního života. Místo rozšířených brigád v potravinových řetězcích nebo gastronomických službách se zdokonalují ve svém oboru. „Pracovní úkoly často obnáší další sebevzdělávání a studenti na brigádnických pozicích mezi spolužáky znatelně vynikají. Díky nabytým zkušenostem ve školní firmě je záhy oslovují další společnosti, jejichž nabídky přijímají, aby si rozšířili obzory. Uvolní tak brigádnické místo ve škole dalšímu nováčkovi, nadanému studentovi, který má o přivýdělek zájem,“ dodal Martin Vodička.