Každého někdy napadne: „Kdybych tak mohl… tohle změnit!“ V programu Samsung Solve for Tomorrow mají studenti příležitost – do soutěže technologických nápadů s tématem „inovace pro udržitelnou budoucnost“ se letos přihlásilo téměř 70 týmů z Česka a Slovenska.
Plýtvání jídlem, spotřeba fosilních paliv, společenská osamělost, závislost na sociálních sítích – to vše jsou témata, která se mladých lidí výrazně dotýkají a která se rozhodli v rámci výzvy Solve for Tomorrow řešit. „Program je určen všem mladým inovátorům, kteří nejsou vůči svému okolí lhostejní. V tuzemsku jej pořádáme teprve druhým rokem, loni se jej účastnilo 30 týmů, letos se registrovalo necelých 70, z nichž 40 už zpracovalo krátké video a formulář s vysvětlením problému a návrhem pro jeho řešení – 21 z Česka a 19 ze Slovenska. V případě postupu do dalších kol studenti svůj projekt postupně zdokonalují. K dispozici mají školení o inovativní metodice Design Thinking, naši pravidelnou zpětnou vazbu a deset finalistů také osobní mentoring. Cílem programu je ukázat mladým lidem, jaký mají potenciál a že mohou být těmi, kdo nastartují změny k lepšímu, pokud je současný stav trápí,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka Samsungu.
Podle průzkumu společnosti Deloitte pálí mladou generaci především náklady na bydlení, zodpovědnost vůči životnímu prostředí, duševní zdraví a s tím spojené udržení tzv. work-life balance (mít dobrou práci i dostatek času pro své koníčky). Až 90 procent dotázaných se (alespoň částečně) chová udržitelně a snižuje svůj negativní dopad na životní prostředí. „Udržitelnost se dnes skloňuje v mnoha podobách, v různých činnostech a ve všech sférách společenského života. Pro mladou generaci je stěžejním tématem v práci i osobním životě. Jedná se o komplexní oblast, která zahrnuje nejen ekologickou udržitelnost, ale také společenskou a ekonomickou. A všudypřítomné technologie a inovace mohou být skvělým nástrojem, jak tyto výzvy přijmout a řešit,“ míní Zuzana Mravík Zelenická.
Globální rozvojový program pro studenty Solve for Tomorrow inicioval v roce 2010 Korejský Samsung a pilotně byl uveden ve Spojených státech a v Koreji. Od té doby se rozšířil do dalších 40 zemí z celého světa, absolvovaly jej téměř dva a půl milionů studentů a z jejich nápadů vzniklo nespočet projektů v široké škále působnosti. V Evropě program realizuje 13 poboček společnosti Samsung ve více než 20 zemích. „Každá země si téma soutěžního programu určuje samostatně. Při naší loňské premiéře v Česku jsme zvolili ‚well-being’, které dnešní mládež vnímá velmi silně. Nyní jsme vybrali ‚inovace pro udržitelnou budoucnost‘, jelikož udržitelnost v posledním roce rezonuje i naším celým byznysem a produktovým portfoliem. Témata jsou velmi obsáhlá a dávají účastníkům velký prostor pro kreativitu. Jedinou, ale důležitou podmínkou je zapojení technologií, softwaru nebo hardwaru. Nechceme po studentech, aby uměli programovat, spíš aby se zamysleli, jak mohou lidem v rámci výzvy ‚pro lepší budoucnost‘ pomoci technologie,“ popsala Zuzana Mravík Zelenická.
V přihlášených nápadech se tak objevila například aplikace pro udržitelnou domácnost, která hlídá množství a expirace potravin v lednici, navrhuje jejich vhodnou spotřebu ve formě receptů a sestavuje nákupní seznamy, nebo hra, která svým systémem odměn odbourává závislost mladistvých na sociálních sítích. „Nápady studentů byly hned zpočátku výborně propracované, je znát, že nad nimi studenti přemýšlí už delší dobu a mají skutečnou chuť se jim věnovat. Nejvíce mají studenti touhu pomoci v oblastech znečištění životního prostředí, plýtvání potravinami, sociálních vazeb, vzdělávání, ale také získávání energie z nejrůznějších alternativních zdrojů. Pro mladé lidi je typické, že se často snaží zachránit celý svět, ale i díky programu a metodě Design Thinking brzy zjistí, že neméně důležité je všímat si věcí přímo kolem nás a zúžit svůj záběr tam, kde jsou schopni něco ovlivnit. I světové změny se nejdřív odvíjí na lokálních úrovních,“ poukázala Zuzana Mravík Zelenická.