Jak vidí současní středoškoláci „smart future“? Své nápady na inovace, které pomohou statisícům lidí, představila desítka finalistů soutěžního programu Solve for Tomorrow.

Používání generativní umělé inteligence se zatím většina Čechů bojí, některý z nástrojů AI podle průzkumu společnosti Deloitte vyzkoušelo 22 procent populace. Ve věkové kategorii do 25 let je to více než třikrát tolik. „Pro studenty jsou nové technologie přirozenou součástí života, používají je, aby si spoustu věcí usnadnili, a nebojí se experimentovat. Program Solve for Tomorrow je určen mladým inovátorům, kteří přemýšlí, jak technologie smysluplně využít v nových projektech. Své nápady studenti představí profesionálům z oboru a získají zpětnou vazbu, jakým směrem dál postupovat. Umělou inteligenci zahrnovala v letošním třetím ročníku soutěžního programu až třetina přihlášených návrhů,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung.

AI SPOLEČNÍK PO TELEFONU

18letý Jakub našel inspiraci pro vlastní projekt u své babičky, která stejně jako třetina seniorů v Česku žije sama. Jak jí zajistit společnost a sociální interakci každý den? Student pražského gymnázia se rozhodl vyvinout AI společníka, který by v budoucnu mohl fungovat jako nonstop komunikační partner po telefonu. Nyní řeší největší překážku: jak přimět seniory, aby se AI nebáli? „V programu si studenti zdokonalí analytické a kritické myšlení, zjišťují potřeby svých cílových skupin a hledají cesty, jak je naplnit. Účastníci absolvují semináře a workshopy, kde se seznámí s výzkumnou metodou Design Thinking a na základě naučených postupů posouvají původní nápad od definice problému, který chtějí řešit, přes průzkum trhu a zjištění skutečných zájmů lidí až k hotovému prototypu a testování produktu,“ popsal Martin Smrž, ředitel vzdělávací organizace JA Czech, která globální program Samsungu realizuje pro české studenty.

CHYTRÉ BRÝLE PRO NEVIDOMÉ

Dalšími finalisty programu jsou středoškoláci ze Žďáru nad Sázavou, kteří pracují na chytrých brýlích pro nevidomé. Díky zabudované kameře a technologii AI dokáží brýle převést okolní obrazy na slova a popsat tak uživateli nejbližší předměty. První prototyp brýlí už trojice mladíků vytiskla na 3D tiskárně a provádí první testování s reálnými uživateli. „Někteří studenti se do osmiměsíčního programu hlásí s už rozpracovaným projektem, který chtějí pod dohledem odborníků posouvat na vyšší úroveň. Většina ale přichází s pouhým nápadem, který by rádi realizovali, a to je také naším cílem. Ukázat talentovaným studentům, jak a s jakými funkčními nástroji mohou svých plánů dosáhnout,“ přiblížila Zuzana Mravík Zelenická.

ČTENÍ SE ZVUKOVÝMI EFEKTY

Výborný potenciál má podle odborné poroty nápad 19letého Ondřeje z Kroměříže – chytrá interaktivní čtečka pro „zábavnější“ čtení klasických knih. Ta díky technologii Eye tracking rozezná obsah právě čteného textu a dokreslí ho obrazovými a zvukovými efekty. Stránky mohou hořet, čtenář najednou uslyší výstřel nebo mu přes text přejede vůz. „Pro generaci lidí do 20 let, zvyklou na úderné obsahy ze sociálních sítí a internetu, to může být řešení, jak při čtení knih udržet pozornost a udělat klasické knihy pro mladé lidi atraktivnější,“ míní autor projektu.

APLIKACE TÉMĚŘ NA VŠE

18letá inovátorka Alžběta oslovila porotu projektem na podporu komunikace neverbálních autistů. Časově náročnou výrobu komunikačních karet nahradila přehlednou aplikací, která umožňuje využívat vlastní fotografie pořízené telefonem. Skládání vět z důvěrně známých obrázků pak člověku s poruchou autistického spektra pomáhá v bezprostředním dorozumění s pečující osobou. „Aplikace všeho druhu mezi přihlášenými projekty každý rok převažují, studenti si v jejich tvorbě věří a znají potřebné nástroje. Letos se ve finále sešly webové aplikace na výuku finanční gramotnosti, pro efektivní organizaci školních maturit, na podporu cvičení a zdravého životního stylu nebo aplikace se simulací různých profesí pro vědomou volbu kariéry,“ vyjmenovala Zuzana Mravík Zelenická. „Naopak v menší míře bývají zastoupeny ‚hmatatelné‘ technicky složitější projekty. I s nimi ale můžeme účastníkům programu Solve for Tomorrow pomoci, například letos do finále postoupil nápad na rozsáhlou síť powerbank ‚na půjčení‘, což mohou ocenit především cestovatelé a lidé, kteří neustále potřebují dobíjet svá digitální zařízení,“ doplnila.

Do bezplatného programu Solve for Tomorrow se může registrovat až čtyřčlenný tým nebo jednotlivci ve věku 15 až 19 let. V letošním třetím ročníku se sešlo 72 inovativních vizí, jak s pomocí technologií přispět k řešení nějakého společenského problému. O absolutním vítězi se rozhodne mezi deseti nejlepšími týmy v „živém“ finále 30. dubna.

TZ_Solve_for_Tomorrow_AI projekty