Na světě se ročně spotřebuje kolem tří milionů tun čaje. I Češi objevují kouzlo kvalitních čajů a v posledních letech si je pravidelně připravuje stále větší množství z nich. Také proto se čaj zařadil mezi oblíbené vánoční dárky, a to nejen mezi rodinnými příslušníky, ale i firmami a jejich klienty.
Ovocné, černé, zelené, bílé nebo bylinné směsi – příchutí čajů je na trhu nespočet. Jaké čaje vedou u Čechů? „V České republice jsou nejoblíbenější sypané ovocné čaje – tvoří kolem 30 procent celkových prodejů, dále sypaný černý čaj (25 %) a na třetím místě jsou sypané bylinné čaje (18 %). Největší růst zájmu za posledních pět let zaznamenaly zelené sypané čaje. Jako druhé nejvíce rostou prodeje ovocných sypaných čajů. Naopak nejvíce se propadly a nejmenší popularitu aktuálně zaznamenávají instantní čaje,“ popsal Jan Kulhánek, marketingový manažer společnosti AG FOODS, pod níž spadá společnost Biogena s nabídkou čajů vysoké kvality.
Do prodeje čajů se promítá i životní styl. „Do budoucna odhadujeme růst v segmentu zelených čajů v různých variantách – ať už čisté, anebo ovoněné či ochucené. Důvodem je rostoucí zájem populace o zdravý životní styl. Zelený čaj má totiž nejvíce antioxidantů, obsahuje kofein a nebarví zuby,“ vysvětlil Jan Kulhánek.
Dárková balení kvalitních čajů patří každoročně i mezi oblíbené firemní dárky. Většina firem začíná dárky pro své klienty řešit už během letních měsíců. „Vánoční objednávky našich zákazníků začínají již v září a trvají až do poloviny prosince. Oproti zbytku roku rostou prodeje v těchto měsících až čtyřnásobně. Celkově je největší zájem o ovocné a bylinné sypané čaje se zajímavými a trendy příchutěmi. Stoupá ale i zájem o novinky – těmi jsou v letošním roce například čaje Biogena Winter Tea Excellent nebo Majestic Citrusové plody s kořením,“ uvedl Jan Kulhánek.
Opozdilci ale nemusejí mít obavy, nakoupit mohou ještě v prosinci. „Firmy mají největší zájem o dárková maxi balení. Vzhledem k tomu, že se ve všech případech jedná o ručně skládané výrobky, doporučujeme objednávat co nejdříve – protože příprava a expedice vyžaduje určitý čas. Samozřejmě jsme na vánoční sezonu vždy připraveni a máme produkty skladem. Proto ani během prosince není problém dárková balení objednat,“ řekl Jan Kulhánek.
Nedílnou součástí vánočních firemních dárků se stala loga. Firmy chtějí své klienty každoročně obdarovat něčím originálním, zároveň si ale přejí, aby dárek reprezentoval jejich společnost. „Firmám nabízíme nejen kvalitní čaje pro jejich klienty, ale i možnost umístění loga na dárkovou krabičku, tak aby reprezentovala jejich společnost. Vedle loga je možné připojit i osobní přání pro klienty a obchodní partnery,“ doplnil Jan Kulhánek.