Společnosti Grundig a Z farmy domů spojily začátkem února své síly v rámci kampaně Respektujme jídlo. Jejich cílem je ukázat lidem, jak se správně a ekonomicky stravovat, bez zbytečného vyhazování potravin. Těch jen v Česku končí ročně v odpadcích 829 851 tun.
Plýtvání jídlem je celosvětový problém. Podle OSN se na planetě ročně vyhodí 1,6 miliardy tun jídla za 750 miliard dolarů. V poslední době vznikají nové projekty, které na tento problém upozorňují nebo mu přímo zamezují. Jedním z nich je i e-shop Z farmy domů. „Internetový obchod, který jsme spustili v září loňského roku, funguje na unikátním principu zakázkové výroby. Jedná se o systém, kde žádný výrobek není vyroben, žádná plodina není zbytečně sklizena, žádné zvíře není poraženo, pokud si je zákazník neobjedná. V Česku jsme zatím jediní, kdo takovým způsobem potraviny prodává. Například ve Velké Británii ale takový e-shop funguje už několik let,“ popsal Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz.
Významnou roli při řešení celosvětových problémů zaujímají velké firmy a jejich aktivity. Společenskou odpovědnost firem považuje podle průzkumu Bayer Barometr za důležitou téměř 80 procent Čechů a firmy toto mínění reflektují. Právě problematika plýtvání jídlem je žhavým tématem pro mnohé z nich v tuzemsku i zahraničí. „Jako světová značka vyrábějící domácí spotřebiče jsme nedílnou součástí života ve vyspělých zemích, kde se plýtvání jídlem stává vážným problémem. Spolu s ohledem na životní prostředí vnímáme jako naši povinnost na plýtvání jídlem upozornit a bojovat s ním. Chceme inspirovat lidi k tomu, aby o jídle nepřemýšleli jako o samozřejmosti, aby s bojem proti vyhazování potravin začali u sebe doma. Nejvyšší mírou se na plýtvání jídlem totiž podílejí právě domácnosti. Chceme ukázat, jak s potravinami zacházet, aby jich v koši skončilo co nejméně, ideálně žádné,“ uvedl Tomáš Bělohlav, marketingový manažer společnosti Grundig.
Kampaň Respektujme jídlo představila společnost Grundig v Česku teprve koncem loňského roku. Ve světě už ale k zamezení plýtvání jídlem přispívá déle řadou projektů – například došlo k navázání spolupráce s organizací Food for Soul a otevření několika veřejných jídelen v Itálii nebo Londýně, kde se vaří z potravin, které by jinak skončily v koši. Jedna z takových jídelen funguje i v Riu de Janeiro, kde se například během olympijských her uvařilo z přebytků potravin z olympijské vesnice až 3000 jídel pro lidi bez domova. Společnost nyní cílí na Českou republiku, mimo jiné i zahájením spolupráce s firmou Z farmy domů.
„Z farmy domů je unikátní projekt, který chceme podpořit, protože bojuje za stejnou myšlenku – omezit plýtvání jídlem. Věříme, že společnými silami můžeme problém plýtvání jídlem dostat do širšího povědomí a upozornit na něj tak, aby ovlivnil české domácnosti, aby lidé začali nakupovat s rozvahou a abychom omezili vyhazování potravin v České republice,“ řekl Tomáš Bělohlav. S tím souhlasí také Martin Prokop, jehož kamenný obchod a e-shop na zodpovědném přístupu k nákupu a spotřebě potravin stojí. „Věřím, že se nám v průběhu spolupráce povede společně vytvářet aktivity, jejichž cílem bude lidem jednak pomoci uvědomit si, jak závažný problém plýtvání jídlem je, a současně lidem ukázat možná řešení,“ dodal Martin Prokop.