Kvůli nedostatku IT pracovníků na trhu práce přibývá firem, které navazují partnerství se středními školami. Mezi náctiletými studenty ICT specializací nalézají nové talenty dřív než konkurence a školám pomáhají udržet krok s tržními trendy.
V zaměstnávání studentů je podle dat Eurostatu Česko daleko za evropskými státy. Při studiu zde pracuje pouhých 8,4 procenta mladých lidí ve věku od 15 do 29 let, což je třikrát méně než evropský průměr. Opačná situace ale vládne v oborech ICT.
Jak uvádí ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) Martin Vodička, uplatnění v IT profesích je zde běžné už mezi středoškoláky. „Zhruba 70 procent našich studentů má ke studiu přivýdělek v oboru, a to i díky rostoucí poptávce ze strany firem, které se na školu obracejí. Zájem zaměstnavatelů o mladé IT pracovníky se za posledních 20 let zvedl z jednotek na vyšší desítky až stovky pracovních nabídek ročně. Jejich intenzita sílí především před prázdninami, kdy firmy ,loví´ absolventy na HPP a studenty na brigádnické pozice,“ uvedl ředitel střední IT školy na pražském Proseku. Za 30 let od svého vzniku tu pamatují historicky jediného nezaměstnaného absolventa kolem roku 2005.
Poptat studenta střední školy je pro zaměstnavatele často snazší, než hledat mezi vysokoškoláky či absolventy ICT oborů. Ti už jsou totiž často ‚rozebraní‘ a dávno někde pracují. Účinné řešení firmy pomalu objevují. „V posledních pár letech vnímáme větší otevřenost firem k přijímání studentů na povinné školní praxe, které trvají dva týdny. Nyní takto spolupracujeme s cca 30 firmami a každý rok zajistíme stáž minimálně třetině ze 180 studentů 2. a 3. ročníků. Je obvyklé, že po této zkušenosti student ve firmě pokračuje na brigádnické pozici či na zkrácený úvazek,“ popsal Martin Vodička.
Studenti střední školy zaměřené na ICT ovládají nástroje MS Office, včetně tabulek a funkcí v Excelu, orientují se v on-line prostředí, sběru dat a mnohdy jsou i zdatnými programátory. Jejich dovednosti „vystačí“ na řadu pracovních pozic v informačních a komunikačních firmách. „Trochu jsme se báli, že nezkušení stážisté pro nás budou zátěž, přijmuli jsme je spíš ‚pro karmu‘, ale záhy se ukázalo, že jejich zapojení do chodu firmy je velmi inspirující a výhodné. Studenti SSŠVT nám pomáhají doplňovat zajímavé údaje pro naše klienty, na které není během roku tolik času, a zajišťovat metadata z mediálního prostoru. Na oplátku se jim snažíme ukázat, jak vypadá skutečné pracovní prostředí a činnosti v různých odděleních firmy. Stala se z toho tradice a jednotliví vedoucí středisek si vždy od začátku roku už sepisují možnosti, jak případné stážisty vytěžit. Není náhodou, že ze studentů se posléze stávají naši výborní kolegové,“ potvrdil Vít Kadlec, Chief Operation Officer společnosti Newton Media.
Firmy ale na ITC středních školách nehledají jen schopné pracovníky. Stále víc mají chuť podílet se na formálním vzdělávání studentů. Zajišťují tematické přednášky, celodenní workshopy nebo mentoring studentů během stáží. „Se SSŠVT spolupracujeme již třetím rokem, začínali jsme pořádáním edukativních workshopů, od loňského roku je to i forma studentských stáží v rámci praktického vyučování. Studenti se na dva týdny stávají součástí našeho technického týmu, plní připravené úkoly, jsou pod křídly zkušeného manažera a dostanou se do kontaktu se spoustou reálných situací v IT oddělení. Věnujeme se hodně oblasti kybernetické bezpečnosti, tudíž specificky například v našem Security Operation Centre. Myšlenka, že si ze stážistů ‚vychováme budoucí zaměstnance‘, tu bezesporu je, ale zda se k nám jako absolventi vrátí, je čistě na nich. My jsme rádi, že studentům pomůžeme doplnit teoretické základy o praktické znalosti, které jednou ve své práci využijí,“ vysvětlil ředitel akciové společnosti ITS Lumír Srch ml.
Ucelený systém praktického výcviku ve firmách během středoškolského studia v Česku zatím neexistuje. „Osobně mi při studiu možnosti praktického výcviku chyběly, a proto je přirozeně v ITS podporujeme. Považuji to za důležité, obzvlášť v tak dynamickém prostředí, jakým jsou informační technologie, které se neustále posouvají kupředu a rozvíjí v další samostatné obory. Pravdou je, že zájem evidujeme stále častěji i ze strany samotných studentů, budoucích absolventů, kteří sami velmi proaktivně hledají své budoucí zaměstnavatele a zajímají se o možnost stáže ještě před maturitou,“ podotkl Lumír Srch ml.
Některé společnosti proto na mladé talenty cílí přímo ve svých programech společenské odpovědnosti (CSR). „Firmy ve větší míře než dřív investují do vzdělávacích programů, poskytují mladým lidem trainee programy a stáže při studiu. Absolventi mají pro zaměstnavatele tu výhodu, že nejsou zatížení předchozími návyky, a firmy si je mohou vyškolit a přizpůsobit podle svého. Hlavně technologické a IT firmy si umí spočítat, že jde o dobrou investici,“ uvedla Marcela Vyskoková, marketingová ředitelka personální agentury Advantage Consulting. Příkladem propojení firmy a studentů může být globální rozvojový program Samsungu – Solve for Tomorrow, do nějž se účastníci hlásí mimo své školní aktivity a ve kterém pod dohledem profesionálů po osm měsíců pracují na vlastním projektu. „Cílem programu je podporovat mladé inovátory ze středních škol. Studenti v něm mohou veřejně přednést své technologické nápady a vize na zlepšení života jakékoli větší skupiny obyvatel a nakonec jim vdechnout i život, byť se to nyní může zdát nemožné. Naučí se týmové spolupráci, posílí kritické myšlení, kreativitu, prezentační dovednosti a rozšíří svoji síť kontaktů. Každý rok si navíc pár účastníků programu, kteří projeví zájem, v Samsungu splní dvoutýdenní stáž, kterou mají v rámci školní docházky povinnou. Vždy se snažíme, aby při ní studenti dělali zajímavou práci a nabrali co nejvíc zkušeností, ne jenom zakládali šanony,“ shrnula Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung.
Z blízkého partnerství škol a firem netěží jen studenti, ale i učitelé, kteří potřebují vnímat oborové trendy na trhu. Zdatní pedagogové specializovaných předmětů a moderní technologické vybavení jsou pro každou IT školu klíčové. Pokud škole něco z toho chybí, nemůže překotnému vývoji v oblastech IT svou výukou odtrženou od praxe konkurovat. „Dynamika rozvoje informačních technologií je natolik velká, že není vždy v silách školy vše stoprocentně vnímat a zachytit ‚zpovzdálí‘. Je třeba mít co nejužší spojení s praxí, vědět, jaké dovednosti a znalosti IT pracovníků jsou pro firmy důležité, jaké nástroje využívají a podle toho přizpůsobit výuku. Něco lze vysledovat z přicházejících pracovních nabídek a ze studentských stáží. Především si ale ceníme rad IT specialistů, kteří přicházejí z firem a jako externisté dlouhodobě vyučují odborné předměty,“ podotkl ředitel SSŠVT Martin Vodička.