Zájem o studium ICT oborů na středních školách je dvakrát větší než před čtyřmi lety. Specializovaných IT škol je ale málo, chybí učitelé i peníze na vybavení. Stovky uchazečů budou letos kvůli naplněnosti škol odmítnuty. Celosvětová potřeba IT odborníků přitom stále roste.
Jen v Praze nabízí obor informační technologie zhruba 15 středních škol. Další dvě jsou pak v Odolene Vodě a v Hořovicích ve Středočeském kraji. „V posledních 12 letech evidujeme velmi prudký nárůst počtu škol, které otevřely obor informační technologie jako další ke svým vyučovaným oborům. Mnoho z nich tak reagovalo právě na zvyšující se poptávku, aby na lukrativní obor přilákaly více uchazečů. Výuka informačních technologií je ale náročná jak na technologické zázemí, které spolyká každý rok obrovské množství peněz, tak na kvalitu pedagogů odborných předmětů. Proto je úroveň ICT vzdělání na školách různá,“ poukázal ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) Martin Vodička. IT školu na pražském Proseku spoluzakládal v roce 1994, kdy také stála u zrodu oboru v Česku. Po bezmála 30 letech je SSŠVT stále jediná střední škola v Praze s komplexním zaměřením na informační technologie.
Škola letos obdržela 395 přihlášek, což je o 80 procent víc než před čtyřmi lety a o 130 procent víc než v roce 2011. „Převis poptávky nad nabídkou evidujeme prakticky po celou dobu existence školy. Ovšem poslední tři roky je vzhledem k velkému zájmu o obor IT, nárůstu pracovních míst v oboru a také díky demografické křivce enormní. Změnila se tím i skladba přihlášek, jelikož uchazeči pečlivěji zvažují, zda mají šanci školu vystudovat. Zatímco dřív se nám běžně hlásily děti i s horším prospěchem ze základní školy, nyní těchto uchazečů ubývá. Většina přihlášených má výborné výsledky, prokazatelné nadání a zájem o obor. I tak ale můžeme přijmout jen čtvrtinu z nich,“ uvedl ředitel Martin Vodička. Kapacita školy stačí vždy na přijetí kolem 90 uchazečů, otevírají se tři třídy. Kdo by před lety bez problémů uspěl, bude nyní odmítnut. „Je pravda, že uchazeči, kteří se nyní hlásí na obor ICT, to mají těžší než před pár lety, protože jich je víc, a ne všichni se na školu dostanou. Na druhou stranu za pět let se zase demografická situace otočí. Nabízí se myšlenka na rozšíření kapacity školy na čtyři třídy, ale o tom neuvažujeme. Máme 10 odborných laboratoří a zakládáme si na praktické výuce přímo u počítačů. Při větším počtu studentů by už prostory školy k udržení úrovně výuky nestačily,“ míní Martin Vodička.
Vzdělávání studentů v ICT oborech podle něj nejvíc naráží na nedostatek odborných pedagogů. „Kvalitní vzdělávání v IT nezajistíme pouhým zařazením oboru informační technologie do nabídek škol, které na to nejsou ani dostatečně moderně vybaveny. Je potřeba se zaměřit na přípravu nových učitelů, kteří budou technicky a zároveň pedagogicky zdatní. Potřebujeme učitele matematiky a fyziky. Ovšem pohled na současné počty studentů těchto oborů na vysokých školách nedává ani do budoucna velké naděje. Špatné situaci navíc nahrávají naprosto odlišné platové podmínky v soukromé sféře a ve školství. Nedávno jsem oslovil tři studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy obor ICT s pracovní nabídkou, ale ani jeden neplánuje po skončení studia jít učit. A tady je něco špatně,“ podotkl Martin Vodička.