Úspěšný přechod ze školy na pracovní trh nezajistí jen dobré známky. Praktický vzdělávací program JA Studentská firma ukazuje, že cesta, jak jednoduše skloubit formální vzdělávání se světem práce, existuje.
V celosvětovém šetření GUESSS 2021, který zkoumá přístup mladých lidí k podnikání, se čeští studenti řadí k těm zdrženlivějším. Hned po škole by chtělo začít podnikat méně než 10 procent studentů, za dalších pět let si to umí představit už 26 procent. „Dospívajícím lidem chybí především sebedůvěra a zkušenosti. Děti v Česku se odmala učí, že musí mít jedničky a pak si budou moct najít dobrou práci. Za úspěchem v pracovním životě ale nestojí jen akademické znalosti. Tam je třeba prokázat dovednosti jako komunikace, práce v týmu, schopnost naslouchat, prezentovat a další, které studenti v lavicích nevysedí. Nejlíp je získají v ‚terénu‘,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace Junior Achievement Czech (JA Czech), která se věnuje rozvoji podnikavosti na českých školách od roku 1992 s vlajkovým programem JA Studentská firma.
Její mateřská organizace JA Worldwide byla začátkem letošního roku nominována na Nobelovu cenu míru. Oceněno tak bylo 340 JA kanceláří ve 115 zemích světa, které rozvíjejí ekonomické vzdělání mládeže. Každý rok se do jejich programů zapojí přes 10 milionů mladých lidí z celé planety. V rámci Česka to bylo loni 36 tisíc studentů. Mezi nimi i kluci z Prahy, kteří bodovali na evropské přehlídce JA Studentských firem v konkurenci nejlepších týmů z 41 zemí. „Každý den v programu pro nás znamenal novou výzvu – překonat strach z davu, z mluvení před lidmi nebo přednášet porotě v angličtině! Toto všechno a mnohem víc nás bude provázet i další měsíce a doufáme, že i roky, protože v podnikání chceme určitě pokračovat,“ prohlásil Daniel Dočkal, ředitel studentské firmy Booder Company po červencovém finále. Jeho tým uspěl na evropském pódiu jako první zástupce Česka v 30leté historii.
Na českých středních školách se od září rozeběhl další ročník programu a zaznamenal rekordní počet přes 270 nových studentských firem. Ještě před deseti lety to nebyla ani polovina. Mezi tehdejší absolventy patřili například Petr Andrýsek, zakladatel největší social-media agentury Socialsharks v ČR, nebo spolumajitel firem BeWooden a Skladon Patrik Babinec.
Pod vedením svého učitele založí středoškoláci opravdovou firmu, se kterou hospodaří, veřejně nabízejí své produkty a služby, generují zisk a na jaře se mohou prezentovat v prodejním stánku na veletrhu JA Expo. „Program byl vyvinut pro mladé lidi, aby si vyzkoušeli, jak fungují reálné společnosti, aby zjistili, jaká pozice by jim vyhovovala, zda by raději podnikali nebo byli zaměstnaní, aby se naučili jednat s lidmi, pochopili finanční plánování a udělali si jasnější představu o své pracovní budoucnosti. Během pandemie se zájem stran škol o praktické programy rapidně zvedl a nás těší, že trend modernizace výuky na českých školách dál pokračuje,“ řekl Martin Smrž.
V současnosti programy JA Czech pokrývají 35 procent českých středních škol, mateřské, základní a vysoké školy se pohybují mezi 10 a 15 procenty. Cílem je dosáhnout alespoň poloviny, stejně jako je tomu v západních evropských zemích. „Přibývá studentů, aktivních učitelů i mentorů z praxe, kteří jsou svým svěřencům průvodci. Takže růst se nám daří, ovšem na to, abychom dohnali vyspělé státy, je před námi ještě hodně práce. Dobrým znamením je, že podle průzkumů by vzdělávání v podnikavosti, a to dokonce v povinné formě, na středních školách uvítaly dvě třetiny studentů a jejich rodičů,“ shrnul Martin Smrž.