Mladých podnikatelů do 30 let v Česku ubývá. Ukazuje se ale, že pokud si studenti zkusí reálný byznys ještě před maturitou, jejich zájem o vlastní podnikání stoupne až dvojnásobně. Osobní zkušenost s fungováním firmy navíc zvyšuje jejich hodnotu i pro potenciální zaměstnavatele.
Podnikatelů do 30 let je v Česku jen desetina a v posledních třech letech se jejich počet snížil o téměř osm tisíc. Úbytek je znatelný především mezi dvacátníky, přibývá naopak podnikavých středoškoláků mezi 18 a 20 lety. „Aktivní a podnikaví mladí lidé jsou motorem každého hospodářství, což si uvědomuje i Evropská unie, která už začala s koncepčním řešením jejich narůstající potřeby na všech úrovních školství v evropských zemích. V podpoře ‚podnikavosti, iniciativy a kreativity‘ studentů jí ve značné míře pomáhá vzdělávací organizace Junior Achievement Worldwide a její program JA Studentská Firma, který v současnosti využívá také 13 procent českých středních škol. Zájem stran ředitelů i studentů rychle roste a cílem v následujících dvou letech je alespoň polovina českých škol zapojených do projektu,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech, která pomáhá rozvíjet podnikavost mladých lidí v Česku.
Středoškoláci se v podnikání zaměřují především na jednoduché spotřební zboží, které je dobře prodejné na školních akcích a veletrzích, jako například kosmetika nebo malé občerstvení. Přinášejí ale také inovativní řešení společenských problémů a v posledních letech hojně zapojují technologie. „Dnešní generace studentů daleko více využívají pro svoje podnikání online prostředí internetu a sociálních sítí, jako je Instagram, Facebook nebo YouTube. V technologické oblasti jsou velmi zdatní a pružní. Mají rychlý přístup ke všem potřebným a důležitým informacím a mohou na ně rychle reagovat. Neřeší jazykovou bariéru a nejsou limitováni pouze českým trhem. Oproti starším ročníkům také víc hledí na společenský dopad jejich podnikání ať už sociální, environmentální, či globální. V letošním programu se nám například sešly produkty jako karetní hra, která rozvíjí logické myšlení malých dětí, aplikace, která informuje o bezbariérových přístupech na veřejných místech, nebo dekorativní předměty z recyklovaných sklenic,“ vyjmenoval Martin Smrž. Celosvětově úspěšným vzdělávacím programem JA Studentská Firma prošli v minulosti například zakladatel agentury Socialsharks Petr Andrýsek, primátor Prahy Zdeněk Hřib nebo spolumajitel společností Skladon Patrik Babinec.
Bez zkušeností a praktických znalostí se ale mladí lidé do vlastního byznysu příliš nehrnou. „Trendem posledních let je úbytek mladých podnikatelů v Česku. Bojí se především selhání, vysoké konkurence a stresu. Na druhou stranu naše výzkumy ukazují, že zájem o vlastní podnikání mezi absolventy programu JA Studentská Firma je zhruba dvakrát větší než v celkové populaci. Už na střední škole mají studenti možnost založit pod mentorským vedením vlastní firmu, poznají chod opravdové společnosti, vyzkouší si, co obnáší skutečný byznys plán, realizace produktu či služby, proniknou do financování, propagace a kompletního vedení firmy včetně zpracování výroční zprávy. Díky tomu studenti ještě před maturitou získají jasnější představu o své pracovní budoucnosti a směru, kterým se vydat, jestli se vidí v roli zaměstnance, nebo podnikatele. Výuka podnikavosti na školách není o výchově nových podnikatelů, ale nabízí studentům to, co nejvíc postrádají – střet s reálným světem práce, do kterého brzy vstoupí,“ popsal Martin Smrž.
Podle šetření Asociace malých a středních podniků z léta 2017 si jen 17 procent mladých lidí myslí, že je školy o podnikání informují dostatečně, naopak téměř polovině studentů chybí jakékoli informace o možnostech podnikání v oboru. Celkově mají studenti pocit, že klima v Česku začínajícím podnikatelům nepřeje. Jistotu práce a pravidelné mzdy vyzdvihlo v průzkumu 82 procent dotázaných studentů (v roce 2013 to bylo 66 procent). Výjimkou jsou pouze studenti IT oborů, kteří mívají živnostenský list už při střední škole. „Od 18 let podniká zhruba 15 procent našich studentů ve třetím a čtvrtém ročníku. Společně zakládají i menší firmy, které se dál rozrůstají. Často takto spolupracujeme s našimi absolventy, kteří do svých firem poptávají na praxi a stáže současné studenty. Ovšemže ne všechny podnikatelské záměry se studentům na střední škole povedou. V každém případě je to ale skvělá zkušenost, která je v tak mladém věku k nezaplacení. Kritické myšlení, samostatnost a inovativní řešení jsou přesně ty dovednosti, které potřebuje jak podnikatel, tak kvalitní IT pracovník,“ potvrdil ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky Martin Vodička.
Tab1: Počty mladých podnikatelů v ČR v letech 2017-2020 (3. čtvrtletí)
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||||
Skupina 18-20 | 6612 | 0,33 % | 6642 | 0,33 % | 7165 | 0,35 % | 7670 | 0,37 % |
Skupina 21-25 | 66432 | 3,31 % | 62690 | 3,10 % | 60066 | 2,93 % | 59626 | 2,88 % |
Skupina 26-30 | 141929 | 7,07 % | 142195 | 7,02 % | 141824 | 6,92 % | 139990 | 6,75 % |
celkem do 30 let | 214973 | 10,71 % | 211527 | 10,45 % | 209055 | 10,2 % | 207286 | 10,00 % |
Zdroj: MPO