Třídění odpadu, eliminace plastů, vlastní obaly na potraviny – to jsou témata, která zajímají čím dál větší množství Čechů. Podíl Čechů, kteří přemýšlejí, jak zlepšit životní prostředí, loni vzrostl na 84 procent, ještě v roce 2016 to bylo 78 procent obyvatel Česka. Například prodej bezobalových potravin podporuje 69 procent lidí.

Ekologické smýšlení neopouští Čechy ani v předvánočním období. I při nákupu dárků řeší dopad na životní prostředí. „Trendem posledních let jsou síťové tašky. Jejich oblibě samozřejmě nahrává fakt, že v roce 2018 přestaly obchodní řetězce rozdávat igelitové tašky k nákupu. Zároveň se zvyšuje zájem Čechů o ekologická témata a bezobalové nakupování. Nárůst zájmu pociťujeme v průběhu celého roku, největší nápor zakázek pak máme v předvánočním období, kdy Češi nakupují síťovky nejen pro sebe, ale i ve větším množství jako dárky pro své blízké. V předvánočním období nabízíme síťovky v dárkových baleních. Navíc je obrovský zájem ze strany firem, které síťovky rozdávají klientům jako firemní dárky s vlastním logem. I pro firmy je totiž ekologie velkým tématem, navíc z jejich strany roste podpora malých českých manufaktur,“ popsala majitelka značky Česká síťovka Karolína Pechová.

Největším tématem je pro Čechy eliminace plastů. Ty třídí 93 procent Čechů. Symbolem pro plýtvání s plasty se stala jednorázová brčka. I ta z českých domácností pomalu mizí. „Síťovou tašku si postupem času oblíbili mladí Češi, kteří ji nevnímají jen jako nákupní tašku, ale především jako eko módní doplněk. Navíc jim není lhostejný dopad na životní prostředí a používáním síťovky eliminují jednorázové obaly. I proto jsme rozšířili portfolio o sekci ‚zerowaste‘, kde nabízíme i bambusová brčka. Vyrobena jsou ze stoprocentně přírodního materiálu – z certifikovaného bambusu bez chemických postřiků, a prodáváme je v obalu z recyklovatelného papíru. I z bambusových brček se stává velmi populární originální vánoční dárek,“ uvedla Karolína Pechová.

Populárním trendem se v Česku stává nakupování bez obalu. Z 69 procent Čechů, kteří bezobalový prodej potravin podporují, tvoří větší část ženy, vysokoškoláci a lidé pod 45 let. „Zejména pro mladší generaci je možnost bezobalových nákupů velmi podstatná. Samozřejmě vedle toho, kde bezobalově nakoupit, řeší i do čeho. A protože se z bezobalového nakupování pomalu stává životní styl, Češi chtějí své potraviny ukládat do hezkých, designových obalů, které vydrží. Velmi oblíbené jsou potravinové sáčky, které se po vyprání dají opakovaně používat a vyrábějí se například z bio bavlny. Dalším  hitem, který zažívá svou obrodu, jsou barevné ešusy. Ty u nás zákazníci najdou v několika designových provedeních, vyrobené z nerezové oceli a vhodné i do myčky. Přestože ešusy už patří k dražším potravinovým obalům, stojí kolem tisíce korun, patří právě ony vedle síťových tašek k letošním vánočním bestselerům,“ uzavřela Karolína Pechová.

V tiskové zprávě byla použita data z průzkumu agentury STEM/MARK z prosince 2018