Uzavření českých škol se dotklo téměř 80 tisíc maturantů. Jak se co nejlépe chystat na „zkoušku dospělosti“, přijímačky na vysokou školu či začátek kariéry během nouzového stavu v Česku? „Chybí nám sociální kontakt, ale zase se můžeme rozvíjet v tom, co nás baví. On-line zdroje dalece přesahují školní výuku,“ shodují se účastníci projektu Samsung Tvoje šance #futureskills a letošní maturanti. Jaké jsou jejich tipy proti domácí prokrastinaci?

URČENÍ DENNÍHO REŽIMU

Zatímco menší děti doma rodičům „přerůstají přes hlavu“, potřebují podporu v učení nebo parťáky na hraní, středoškolákům neplánované volno spíš vyhovuje. Svůj čas dělí mezi své koníčky a samostudium, kterému v on-line době nic nebrání. Naopak, řada platforem a institucí během nouzového stavu v Česku zpřístupnila své archívy na internetu zdarma, k mání jsou vzdělávací kurzy i lekce osobnostního rozvoje. „Studentům doma nyní doporučujeme hledat nové příležitosti a zdroje vzdělávání on-line. Spousta firem, univerzit a organizací projevila solidaritu a zpřístupnila své materiály zdarma. Například některé zahraniční univerzity nabízí prestižní on-line kurzy, Městská knihovna v Praze zpřístupnila e-knihy, podniky a freelanceři poskytují své webináře zdarma či za sníženou sazbu. Při výběru kurzů se vždy vyplatí zvážit poměr čas/cena/kvalita a nastudovat si reference a hodnocení jiných uživatelů,“ poukázala Lucie Mairychová, manažerka projektu Samsung Tvoje šance #futureskills, který má za cíl připravovat mladé lidi „na budoucnost“.

Celoroční program plný workshopů, konferencí a kariérového poradenství běží pro vybrané studenty dál, v podstatě beze změn, jeho náplň se však nyní odehrává komplet v on-line podobě. Některé aktivity musejí sice počkat na intenzivní letní kemp s profesionály z praxe, většinu seminářů, konzultací, četby a dalších forem rozvoje lze však po síti z domova snadno zvládnout. „Nejlíp mi fungují kratší kurzy, u kterých je hodně testů a dalších aktivit. Nutí mě nad problémy přemýšlet a těší mě sledovat, jaké dělám pokroky. Snažím se hledat hlavně kurzy v angličtině, protože se mi tak otevírá víc možností. Mám v plánu zdokonalit se kromě jiného v datové analytice a následné vizualizaci dat, takže se teď učím s nástroji od Googlu jako Analytics, Tag Manager nebo Datastudio,“ potvrdila 19letá Petra, jedna z devíti vybraných účastníků projektu.

KONTAKT S OSTATNÍMI

Domácí izolace je pro mladé lidi zátěžovou zkouškou jejich motivace a disciplíny. Neustálý kontakt s okolním světem, ať už s přáteli, učiteli, mentory, nebo jinými podporovateli v rámci telekonferencí a videohovorů, jim dodá potřebnou rovnováhu. „Náš projekt je hodně o úzkém vztahu účastníků a realizátorů projektu, o vzájemném kontaktu, což nám současná situace trochu ztěžuje, ale snažíme se být denně ve spojení on-line, konzultujeme, motivujeme se a sdílíme různé tipy na on-line vzdělávání a zajímavé příležitosti webinářů. Být flexibilní, pružně reagovat na změny, hledat alternativy a možná řešení, to jsou všechno tzv. dovednosti budoucnosti, které se nyní učíme v praxi,“ přiblížila Lucie Mairychová.

Někteří středoškoláci mají denní on-line výuku, jiní dostávají pravidelná zadání k samostatnému studiu. „Dostali jsme seznam úkolů na doma. Z matiky a fyziky jsme zvyklí psát on-line testy, takže už jsme si hned dva napsali. Nejzajímavější byl ale dějepis, kde jsme byli ústně zkoušeni videohovorem přes WhatsApp. Na přípravu k maturitě to ale úplně nestačí, takže jsme se s kamarády z průmyslovky, kteří mají podobná maturitní témata, domluvili na takovém ‚dopoledním doučování‘ on-line každý den od 9:00. Já jim pomůžu s rozbory na češtinu a oni zase mně s těmi z informatiky. Docela to funguje, mnohem líp než škola,“ popsala 19letá Petra z plzeňského gymnázia.

NASTAVENÍ TÝDENNÍCH CÍLŮ

Termíny maturit nejsou známy, proběhnout by měly nejdříve tři týdny po znovuotevření škol, ale studenti raději počítají s řádným rozvrhem. V samostudiu získali volnou ruku, a tak se logicky věnují převážně maturitním předmětům a pak také oborům, které je zajímají profesně. „Jelikož se hlásím převážně na umělecké obory, snažím se investovat čas do kreslení a procvičení techniky. Učím se s různými programy pro 2D, 3D tvorbu a vizuální efekty. Jelikož bych se chtěl dál věnovat těmto oblastem, vnímám to jako přínosnější časovou investici než vyučování předmětů, které jsou pro mě jen okrajové,“ přiznal 19letý František, další z účastníků projektu.

Během března si společně s dalšími studenty v projektu rozpracoval individuální rozvojový list s vlastní vizí a plány na konkrétní aktivity. „Všichni absolvovali webinář a konzultace s kariérovou poradkyní a talentovým koučem a začali první on-line kurzy a semináře. Každý si vždy stanoví cíle na následující týden, například přečíst čtyři kapitoly knihy Ogilvy o reklamě, absolvovat 40 ze 120 lekcí on-line kurzu Content Marketing v kostce a zvládnout tříhodinový webinář o Instagram marketingu. O týden později pak úkoly revidujeme a plánujeme další týden. Studenti se tak učí systematičnosti a mají kontrolu nad vlastním rozvojem,“ prozradila Lucie Mairychová.

ČAS NA SEBEROZVOJ

Současný stav není pro většinu středoškoláků tragédií. Přišli sice o vyučování, zato získali čas a volnou ruku v samostudiu. „Doma občas bojuji s prokrastinací, ale jinak možnost učit se ‚podle svého‘ namísto ve škole vcelku vítám. Věnuji se hlavně tomu, co mě baví a z čeho chci maturovat. Mám tak víc prostoru pro svoji mimoškolní činnost, při které školím první pomoc, a to mi naprosto vyhovuje,“ uzavřel třetí maturant mezi účastníky projektu, 18letý Štěpán.

Další účastníci v projektu věnují svůj čas převážně on-line kurzům z oblastí technologií, marketingu a managementu. „K dispozici on-line je nespočet českých i zahraničních kurzů. Velká část opravdu kvalitních kurzů se dá nalézt zdarma, případně za 10 nebo 20 eur. Dražší jsou pak dlouhodobé například semestrální kurzy. Variantou je i přístup do vzdělávacích platforem, například slovenský projekt Learn2code nebo americká Coursera, kde za určitou cenu zájemce získá roční přístup ke všem on-line kurzům, které platforma nabízí. Velké množství kurzů pak na konci absolvování vystavuje studentovi certifikát, který může použít do životopisu nebo na Linkedin,“ vyjmenovala Lucie Mairychová.