V úterý 27. března proběhla v centru metropole tradiční snídaně s agenturou STEM/MARK. Debatovalo se o měření zákaznické spokojenosti, předvolebních výzkumech i unikátní oční kameře. Jako bonus si všichni hosté v Tančící kuchyni užili palačinky připravené ředitelem agentury.

„Na pravidelné snídani pro klienty jsme se tentokrát zaměřili na měření spokojenosti zákazníků a volební průzkumy.  Mimo jiné jsme představili oční kameru, která umí například vyhodnotit reakci uživatelů na webovou stránku, reklamu nebo leták. Výsledky z oční kamery tak mohou být nejen pro firmy podstatným ukazatelem, jak jejich marketingová kampaň působí na příjemce,“ řekl Jan Tuček, ředitel STEM/MARK.

První z přednášek se věnovala zákaznické spokojenosti a jejímu měření. „V rámci výzkumu jsme zjišťovali na vzorku 500 respondentů, jaká metoda dotazování přinese nejrelevantnější výsledky. Mezi testovanými metodami bylo telefonické dotazování a dotazování prostřednictvím sms a mailu. Hned v úvodu jsme zjistili, že jediné telefonické dotazování je bez jakéhokoli omezení. Z výsledků dále vyplynulo, že úspěšnost telefonického dotazování byla 53 procent, v případě mailového dotazníku to bylo 10 procent a úspěšnost dotazování prostřednictvím sms byla jen čtyři procenta. Telefonické dotazování s sebou nese i řadu výhod, například kvalitně vyškolený operátor s dlouhodobou zkušeností dokáže získat skutečné důvody ne/doporučení produktu a rozhovor je pod kontrolou – to přináší jistotu, že respondent pochopil otázku a odpovídá k věci,“ řekl Petr Gajdušek, odborník na finanční výzkum ze společnosti STEM/MARK.

Druhý blok se věnoval předvolebním průzkumům. Volební odhady v České republice patří k velmi přesným. 9 z 10 výzkumů se vejde do deklarované výběrové chyby. „Úspěšnost volebních průzkumů ovlivňuje hned několik faktorů – je to například doba, kdy se volby konají, podstatný je typ voleb i očekávaná volební účast. Z našeho šetření dále vyplynulo, že část voličů se rozhoduje, komu dá svůj hlas, až v den voleb, což samozřejmě předběžné výzkumy do značné míry ovlivňuje,“ upozornil Jan Tuček.

Poslední z přednášek se věnovala – oční kameře, která zjišťuje reakce respondentů na vizuální materiály. „Prostřednictvím oční kamery je možné jednoduše vyhodnotit například, na jaké části webové stránky se nejvíce respondentů zaměřuje nebo jaké části obrazovky sledují během televizní reklamy. Oční kamera funguje velmi jednoduše – během výzkumu sleduje pohyb očí respondenta, ten zaznamenává a následně jej přenese zpět na obrazovku. Zadavatel výzkumu tak ve velmi krátké době vidí, zda jeho sdělení cílí na respondenta tak, jak si představoval,“ uvedla Lucie Žáčková z agentury STEM/MARK.