Obrat téměř 30 milionů korun, růst tržeb o 40 procent a 16 tisíc obsloužených zákazníků – takový byl rok 2018 pro Brašnářství Tlustý a spol., ryze českou a v Česku jedinou firmu svého druhu, která letos oslaví šest let od svého znovuvstoupení na trh.

50 000 ZÁKAZNÍKŮ ZA ŠEST LET

Brašnářství Tlustý slaví šest let, historie firmy sahá ale až do roku 1981. „Letopočet 1981 v logu firmy je už dnes hlavně symbolické datum – v tomto roce se Roman Tlustý, zakladatel firmy, začal učit na obuvníka a přišel poprvé do kontaktu s řemeslem,“ vysvětlil Ivan Petrův, ředitel Brašnářství Tlustý a spol.

Řemeslná živnost se do roku 2013 potýkala s finančními problémy a hrozil jí zánik. „Právě před šesti lety jsme začali pracovat na novém startu. Začínali jsme z ničeho, ve sklepě bez oken, bez zákazníků, bez peněz a se starými stroji. Chtěli jsme se ale pokusit zachránit živnost a nabídnout zákazníkům kvalitní řemeslně zpracované výrobky, vyrobené v Česku, z dobrých materiálů a za rozumné peníze. Navíc dělané individuálně a podle přání zákazníků. A vyplatilo se. Tento rok slavíme magické číslo 50 000 individuálně obsloužených klientů. Jen v loňském roce jsme vyrobili výrobky pro 16 tisíc zákazníků a obrat firmy se blíží 30 milionům korun. Přitom ještě v roce 2017 to nebylo ani 20 milionů, každý rok rosteme minimálně o 40 procent,“ popsal Ivan Petrův.

SPOLEČENSTVÍ ŘEMESLNÍKŮ

Brašnářství Tlustý a spol. není klasickou firmou v pravém slova smyslu, jedná se o společenství svobodných řemeslníků, živnostníků a malých rodinných firem. „Všichni od řemesla, kdo dnes spolupracují v našem společenství, měli své živnosti, které jim ale více méně stačily stěží na živobytí. Tím, že jsme se spojili, rozdělili jsme si úkoly a práci, jsme byli najednou všichni silnější. K dnešnímu dni tak spolupracuje několik desítek českých živnostníků – od brašnářů, galanteristů až po švadleny a obuvníky. Potřebujeme ale i řemesla, která využíváme na výrobu komponentů, jako například slévače, kovoleštiče nebo obaláře. Součástí firmy jsou i fotografové, programátoři, grafici a různí IT specialisté. Dnes je v celém kolotoči přes 50 živnostníků a rodinných firem – a je v podstatě jedno, jestli jsou s námi v pražské dílně, na Vysočině, v Opavě, nebo jsou to koželuzi v Itálii, programátoři v Arménii, Rusku nebo třetí generace rodiny kovolitců v Japonsku,“ vyjmenoval Ivan Petrův.

SÁZKA NA KŮŽI, KVALITU, DOŽIVOTNÍ ZÁRUKU A INTERNET

Brašnářství Tlustý a spol. už dávno nenabízí jen kožené tašky a brašny, v sortimentu nechybí cestovní zavazadla, obuv nebo oblíbené kožené doplňky. Díky širokému portfoliu kožených výrobků na zakázku je jedinou firmou v Česku tohoto druhu. „Dnes máme v nabídce přes 60 typů výrobků na zakázku – od kvalitních opasků, peněženek přes tašky do města, do práce až po aktovky a cestovní zavazadla. Nabízíme i pánskou obuv na zakázku. Naše bestsellery jsou peněženky a opasky, kde cena začíná na 1600 korunách.  To nejdůležitější ale je, že vše, co u nás zákazník najde, se dá konfigurovat pohodlně přes internetové stránky. Zákazník si zvolí barvu a typ kůže, barvu šití, u tašek například i uspořádání vnitřních kapes, podle jeho výšky upravíme délku popruhu. Do výrobků dokážeme razit i monogramy, čímž vznikají unikátní výrobky, které mnoho lidí kupuje jako výjimečné dárky svým blízkým. Na veškeré zboží poskytujeme doživotní záruku,“ přiblížil nabízený sortiment Ivan Petrův.  

Vedle široké škály výrobků se vyplatila i investice do moderních technologií. Firmu se podařilo vzkřísit i díky online prodejům. „Jsme online brašnářství – což je v Česku unikátní koncept kombinující tradiční řemeslo se sílou internetu. Online nákupy tvoří 80 procent našich prodejů. V Česku zatím není úplně běžné, aby online prodej řemeslné firmy tvořil nedílnou součást její existence,“ doplnil Ivan Petrův.

ROK 2019: NOVÁ KOLEKCE A ORIGINALITA

V roce 2019 chystá firma několik velkých novinek. Na své si přijdou dámy i pánové a především milovníci originálních kousků. „Letos představíme novou modelovou řadu – zákazníci se dočkají nových modelů pánských tašek do města i do práce. Vedle toho chystáme rozjetí výroby řemínků k pánským hodinkám. A také chceme letos vytvořit špičkovou řadu pánských i dámských doplňků, která snese srovnání s věhlasnými módními značkami. Cílíme na zákazníky, kteří chtějí unikátnost, speciální materiály, výrobek, který nemá nikdo jiný. Chceme se vypracovat až na světovou špičku a dokázat, že české řemeslo a design patří mezi ty nejlepší. Tam jsme za první republiky byli a tam Češi patří,“ nastínil plány pro letošní rok Ivan Petrův.