Zanedlouho odstartují letní prázdniny a na rodiče čeká nelehký úkol – vymyslet dětem zábavu. Ideálním způsobem, jak děti zabavit doma, je navlékání korálků. To mimo jiné podporuje rozvoj fantazie a motoriky. Vhodné je pro děti například s dětskou mozkovou obrnou, autismem nebo ADHD.

Děti se rády kreativně vyjadřují. Velká část jejich dětství je o kreslení křídami na chodník, vybarvování nebo malování. Rády se zapojují i do činností, které vidí u dospělých, jednou z vhodných volnočasových aktivit může být korálkování. Zapojit do něj mohou rodiče i velmi malé děti. „Dřevěné Jumbo korálky jsou typické svým větším rozměrem od 25 do 35 milimetrů, proto se hodí pro ty nejmenší děti. Korálky mají pestré barvy a větší dírky, a proto je mohou snadno navléknout na vlasec, elastickou lycru či voskovanou šňůru. Díky použití trvanlivých ekologických barev a bezbarvému laku jsou nezávadné a mohou se i namočit. Zákazníci mohou vybírat z deseti základních barev a ze tří tvarů – kulička, váleček a kostička. Kromě trénování motoriky tak mohou rodiče s dětmi procvičovat během navlékání i barvy a tvary. Korálkování tak není jen zábava, ale je to skutečně efektivní škola hrou,“ popsal Martin Stibor, zakladatel společnosti Korálky.cz, největšího e-shopu v Česku s komponenty k výrobě šperků.

Navlékání korálků má kromě fantazie pozitivní vliv i na pohybový rozvoj dítěte, je vhodné jako způsob rehabilitace po úrazech i pro děti s různými poruchami. „Děti při navlékání korálků cvičí přesnou orientaci, koordinaci v prostoru, trpělivost a přitom se baví. Velké korálky by měly zvládnout navlékat děti kolem třetího roku, ti šikovnější mohou ale s korálkováním pod dohledem rodičů začít už v roce a půl. Kromě zábavy má korálkování i pozitivní vliv na motorický rozvoj dítěte. V rehabilitaci práci s korálky a jiné podobné techniky doporučujeme u dětí po úrazech rukou. Pozitivní vliv má i na děti s neurovývojovými vadami, jako je lehká mozková dysfunkce, lehká mentální retardace, centrální koordinační porucha, hyperaktivita a další poruchy koncentrace a koordinace,“ vysvětlila Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Vedle dřevěných korálků potěší děti i práce s těmi plastovými – díky nim se navíc mohou naučit třeba hláskování. „Také plastové korálky jsou vhodné i pro ty nejmenší korálkáře. Zejména proto, že jsou velmi lehké. Díky svému širšímu průtahu je dítě snadno zvládne navléknout na silnější návlekové materiály, jako je například kožený řemínek nebo klobouková guma. Oba tyto materiály se dají potom snadno přivázat třeba na ruku a děti určitě potěší, že si mohou vybrat z desítek krásných barev korálků. Z plastových korálků je možné vyrábět nejrůznější šperky i dekorace. Dají se také doplnit o plastové korálky s písmenky, které děti učí nejen drobné motorice, ale také hláskování,“ uvedl Martin Stibor.

Větší děti kromě tvorby šperků z korálků jistě nadchne i zábava v podobě práce s křišťálovou pryskyřicí. „Šperky z křišťálové pryskyřice jsou nejen krásné, ale také unikátní. Vzhledem k tomu, že pryskyřicí je možné zalévat opravdu cokoliv, lze vytvářet stovky naprosto originálních šperků. A právě děti jsou v této kategorii velmi kreativní a často vytvoří hezčí šperky než jejich rodiče. Tvořit z pryskyřice lze i originální dekorace nebo dárky, velmi oblíbené je například zalévání rodinných fotografií nebo malých obrázků namalovaných dětmi. Ty je pak možné použít třeba jako magnety nebo klíčenky. Menší děti by měly s pryskyřicí pracovat vždy pod dohledem rodičů, samostatně je práce s pryskyřicí vhodná zhruba pro děti starší deseti let,“ uzavřel Martin Stibor