Fallout, Dishonored, Prey, Doom nebo třeba Wolfenstein. To jsou jen některé z populárních herních sérií, které vycházejí pod značkou Bethesda. Část z nich pomáhá od léta vyvíjet také první český zástupce, 33letý vývojář Adam Konrád.

Herní kritici serveru metacritic.com zařadili značku Bethesda a její Bethesda Game Studios na první místo žebříčku největších vydavatelů počítačových her za rok 2017, až za ní skončili velikáni jako Nintendo nebo Sony. V roce 2016 Bethesda zabodovala novým dílem kultovní střílečky Doom, letos zase vydala mimo jiné konzolovou verzi Fallout Shelter. A právě na těchto dvou titulech se v dallaském vývojářském týmu podílel i český programátor Adam Konrád.

„Hry jsou zábava samy o sobě, ale ani u jejich vývoje se člověk nenudí a naráží na spoustu výzev. Hry využívají všech systémů počítače – 3D grafiku, síť, ovládání, zvuk. Jsou náročné na výkon, takže při vývoji řešíte spoustu různorodých problémů a vyzkoušíte si vývoj také pro zajímavý hardware, včetně všech dostupných herních konzolí. Já se konkrétně věnuji vývoji a provozu celosvětových online služeb, což je vynikající zkušenost. Na druhou stranu je vývoj software někdy hodně frustrující. Při ladění složitých projektů bývá náročné udržet všechny kroky a souvislosti, je třeba mít vysokou motivaci a silnou schopnost identifikovat a řešit problémy, anglicky tomu říkáme ‚strong problem-solving skills‘,“ popsal český vývojář.

Že chce pracovat s počítači, věděl Adam už na základní škole, ale neuměl si představit nic konkrétního. Navzdory své slabší matematice, kterou doháněl doučováním, se postupně při dalším studiu rozhodl pro programování.

„Už střední škola se zaměřením na ICT mi dala praktické základy, které používám dodnes. Tehdy jsem si mohl všechno vyzkoušet, přijít na to, co mě baví, seznámil jsem se s programováním, databázemi, sítěmi a TCP/IP, grafikou, webem a všechno, co jsem se naučil, jsem skutečně použil. Získat následně vysokoškolský titul bylo důležité také pro úspěch v imigračním procesu USA, který je složitý a může trvat klidně i řadu let,“ popsal absolvent Soukromé střední školy výpočetní techniky a České zemědělské univerzity v Praze.

Poprvé se Adam Konrád vydal do Států v roce 2007, jako běžný turista toužící po road tripu a fanoušek videoher, který musel na vlastní kůži zažít atmosféru herního veletrhu QuakeCon. V té době, ve 23 letech, už měl jako programátor rozpracovanou vlastní multiplayerovou střílečku FPSCORE postavenou na základu Quake III Areny a zasazenou do reálií stanice pražského metra Muzeum.

„Ve Státech jsme s kamarádem strávili měsíc a mně se díky vlastnímu projektu podařilo získat obchodní vztahy, které vedly k vízu a mé současné pozici. Hra FPSCORE byla skvělým začátkem mé kariéry. Díky ní se mi podařilo prorazit v herním průmyslu. Každý zaměstnavatel ocení, když něco sami vymyslíte, rozjedete a hlavně dotáhnete do konce. Před stěhováním do USA jsem však musel dokončit magisterské studium, bez něj by imigrační proces a uplatnění v zahraničí byly složité,“ podotkl český programátor.

Za splněním svého amerického snu vidí hlavně kombinaci odhodlání, vytrvalosti a rozhodnutí jít si za tím, co člověk chce. A samozřejmě štěstí. V konkurenci světových vývojářů v USA prorazil na pozici seniorního programátora už před osmi lety ve společnosti Escalation Studios.

„Světové softwarové firmy jsou samozřejmě i v Česku a v posledních letech tu otevírá studia i řada herních firem. USA jsou ale stále světovou špičkou. Místní prostředí umožňuje profesní rozvoj a práci na opravdu velkých projektech. Panuje tu pozitivní, korektní firemní kultura, která odměňuje úsilí, motivaci a odhodlání plnit nové výzvy a umožňuje objevovat příležitosti. Mezi kolegy mám cizince, ale z Čechů jsem zatím jediný,“ uzavřel Adam Konrád.

Adam Konrád (33)

– Vyrostl v pražských Vršovicích.

– Vystudoval Soukromou střední školu výpočetní techniky (SSŠVT), obor informační technologie, a Českou zemědělskou univerzitu (ČZU), magisterský obor informační technologie a ekonomie.

– S manželkou se přestěhovali do USA v roce 2010. Na pozici backend programátora pracoval ve firmě Escalation Studios.

– Od srpna 2018 je seniorním programátorem v Bethesda Game Studios v Dallasu, kde navrhuje a vyvíjí backendové systémy a specializuje se na cloud Amazon Web Services.