Každý čtvrtý Čech považuje za ideální dovolenou pobyt u moře. Řada z nich si vyrazí užívat volno v cizině po vlastní ose. Dlouhé cesty autem však dokážou otrávit i zaryté romantiky. Jak zvládnout úmornou jízdu, aby nebolela a odstartovala dovolenou snů?

Na letní dovolenou se podle letošního průzkumu společnosti STEM/MARK chystají dvě třetiny Čechů. Bezmála 40 procent obyvatel nejraději volí dopravu autem, pro dalších 32 procent je ideálním prostředkem letadlo. Zvlášť pro řidiče a jejich pohybový aparát je však dlouhé sezení za volantem náročné, nejčastěji trpí bolestmi krční a bederní páteře.

„Za volantem je člověk nucen držet hlavu předsunutou a zároveň mít horní krční páteř v mírném záklonu. Takové svalové strnutí po dlouhou dobu může ústit v blokádu krční páteře, která způsobuje nepříjemné bolesti hlavy, migrény, hučení v uších nebo pohybující se světélka v zorném poli,“ upozornila hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Podle Bílkové by měl řidič během dlouhé cesty vystoupit z vozu a protáhnout se minimálně každých 45 minut. Za volantem pak pomáhá alespoň střídat polohy pánve, ramen, hlavy a končetin, samozřejmě jen do té míry, jak to dovoluje bezpečnost jízdy.

Vzhledem ke konstrukci standardního automobilového sedadla nemůže řidič dodržet pravidla zdravého sedu, jako jsou přímá záda, lehce naklopená v pánvi vpřed, s nohama rozkročenýma do šíře pánve. Už správné nastavení sedadla však může řidiče od bolesti významně uchránit.

„Kolena řidiče nemohou být při jízdě níže než kyčle, proto se při řízení automobilu nevyhneme kompromisům. Základním požadavkem je úhel, který svírá opěradlo se sedákem, v rozmezí 95 až 100 stupňů. Při takto vzpřímeném sedu řidič nejlépe vnímá chování vozu, případně čelí únavě nebo dokonce mikrospánku a je účinně chráněn bezpečnostním pásem. Efekt zdravého sedu posiluje pomůcka overball nebo složená deka vložená za záda na úrovni pasu, tak člověk jednoduše předejde bolesti zad,“ doporučila Iva Bílková.

Zvlášť v automobilu vybaveném airbagy by měl být volant nastaven ve vzdálenosti minimálně 25 centimetrů od hrudního koše řidiče opřeného zády o opěradlo. „Jednoduchý způsob, jak stanovit vhodnou vzdálenost sedadla od volantu, je napnout ruku a položit ji na volant. Ruka by se měla horní hrany volantu dotýkat zápěstím. Další důležitý prvek sedačky je opěrka hlavy, ta nesmí být níž než hlava pasažéra, jen tehdy snižuje napětí svalů krční páteře a ramen a je bezpečnou oporou šíje a hlavy,“ popsala Iva Bílková.

CVIKY DO AUTA

  1. Protažení svalů okolo páteře/šíje

Protahovat se dá i za volantem, při čekání v koloně nebo na semaforu. Levou ruku vsuňte pod levou půlku zadku. Pravou ruku přiložte na hlavu nad levé ucho a ukloňte hlavu doprava. Při nádechu směřujte očima doleva nahoru. Při výdechu směřujte očima doprava dolů. Sklopte hlavu obličejem dolů. Nadechněte se a očima směřujte doleva nahoru. S výdechem směřujte oči doprava dolů. Vraťte se zpět do výchozí polohy a celý cvik opakujte na druhou stranu. Videoukázka cviku

  1. Zásuvka vsedě

Tento cvik uvolní ztuhlé šíjové svaly a blokády krční páteře. Lze navíc provádět i ve vozu. Posaďte se do vzpřímeného sedu s pažemi volně podél těla. Zvolna táhněte bradu vzad, jako byste ji tlačili do krku, a vytahujte se ke stropu. V maximálním zatlačení brady vzad setrvejte 2-3 vteřiny a volně dýchejte, nezvedejte ramena. Uvolněte a bradu pomalu pouštějte do původní pozice. Videoukázka cviku