Hotovost, doklady, platební a věrnostní karty, fotografie příbuzných, šupiny pro štěstí i léky – tak vypadá obsah peněženek většiny Čechů. Jak se liší peněženky českých žen a mužů a na co se zaměřit při nákupu?

Peněženka je jedním z módních doplňků, které ženy i muži nosí každý den. Jen čtyři procenta Čechů peněženku vůbec nevlastní. Častěji jde o muže. „Peněženka je pro mnoho lidí velmi osobní věc, musí vyhovovat uspořádáním, ale také stylem. Zejména muži si na peněženku zvyknou a chtějí, aby jim vydržela roky. Peněženka zároveň člověka reprezentuje, je to doplněk, který vyndává denně při placení, a do jisté míry ukazuje jeho společenskou úroveň. Není možné, aby manažer platil rozdrbanou peněženkou za pár stovek. Styl peněženky by měl být úměrný společenské situaci. Proto je třeba si při koupi nové peněženky dát pozor na materiály a zpracování. Peněženky, které jsou v levné kategorii, nemohou zkrátka být z kvalitního materiálu a je to na nich vidět. Většina výrobků se dnes vyrábí v Asii z podřadných materiálů, které barví nebo se za pár měsíců trhají. Kvalitu peněženky proto není radno podcenit, prozradí o vás mnohé,“ doporučil Ivan Petrův, ředitel Brašnářství Tlustý a spol.

V kategorii peněženek nabízí trh desítky různých typů, barev, velikostí i materiálů. Mezi nejžádanější už dlouho patří peněženky vyrobené z kvalitní kůže. „Trh dnes nabízí v podstatě vše, na co si zákazník pomyslí. Od levných textilních peněženek přes peněženky z napodobenin kůže a různých plastů až po peněženky kožené. V každé kategorii lze nalézt výrobky různé úrovně kvality. Ať už se jedná o dámské, nebo pánské peněženky, ty, které jsou vyrobeny z pravé kůže, patří mezi nejkvalitnější, ale také nejdražší,“ přiznal Ivan Petrův.

Podle průzkumů si své peněženky plní více ženy než muži. Rády totiž schraňují věrnostní karty a vizitky. Součástí obsahu dámských peněženek jsou také zpravidla rodinné fotky.Muži dávají přednost klasické peněžence, kterou mohou dát do zadní kapsy kalhot, do kapsy od saka nebo od kabátu. Často hledají peněženku slabou, jen na pár karet a bankovky. Ženy naopak upřednostňují peněženky objemnější, které dají do kabelky. Velmi populární jsou peněženky zipové, s dostatečným úložným prostorem, ženy totiž mají v peněženkách řádově více karet,“ popsal Ivan Petrův.

Češi s oblibou nosí v peněženkách i doklady a platební karty. V peněžence je společně s penězi nosí čtyři pětiny Čechů. Při odcizení peněženky tak jejího majitele čeká nepříjemné kolečko vyřizování. Navíc jsou přecpané peněženky nevzhledné a nepraktické. „S tím, jak přibývá platebních a věrnostních karet, vyvstává problém, že se karty do peněženek už nevejdou. Lidé nosí zkrátka karet mnoho. Lidé mají v peněženkách vedle peněz doklady, účty, vizitky, tramvajenky a podobně. Takové peněženky jsou pak ale velmi objemné, neforemné. Potom přichází na řadu speciální pouzdra na karty. Trendem jsou také zvlášť teď v létě peněženky slabé,“ řekl Ivan Petrův.

V Česku roste obliba výroby peněženek na zakázku – zákazník si tak může nechat vyrobit originální kus přesně podle jeho představ. „Velmi populární jsou peněženky s více než šesti kapsami na karty. Kapsička na drobné je velmi používaná, stejně tak jako dělení na více přihrádek na bankovky nebo účty. Nejoblíbenější jsou kombinace dvou barev – zákazníci hodně kombinují barvu materiálu a barvu šití. Češi jsou velmi praktičtí a více méně konzervativní, v průběhu let se tak požadavky na vzhled peněženek příliš nemění. Zvláštní požadavky mají naši zákazníci zřídka, setkali jsme se už ale i s požadavkem na speciální kapsičku na léky,“ popsal Ivan Petrův.

I trh s peněženkami se mění a podléhá módním trendům. Výrobci se zejména snaží nabídnout zákazníkům kvalitu. „Na letošní předvánoční trh chystáme pro naše zákazníky nové materiály a novou podobu našich bestsellerů. Vybrali jsme v italských koželužnách typy kůží, které ještě více podtrhnou originalitu výrobků. Vrcholem nabídky bude kůže z americké koželužny Horween, která funguje od roku 1905, a také koňská kůže Shell Cordovan, ze které budeme vyrábět limitované edice pro nejnáročnější klienty,“ uzavřel Ivan Petrův.